|
| | Wyczynowe 128 Giovanni's 128 - AutoItalia, June 1998, No.22 | |
|
|
HISTORIA WYCZYNOWEGO 128 |
| | Przedstawiony Fiat 128 był opisywany w lipcowym wydaniu magazynu AutoItalia. Z artykułu wynika, że został stworzony na przestrzeni 4 lat najszybszy 128 jaki kiedykolwiek został zbudowany. Do budowy tego wyczynowego jakby nie patrzeć samochodu posłużyło standardowe nadwozie 128 sedan w wersji 2-drzwiowej. |
|
|
| Seryjna masa "cywilnego" 128 z 820 kg została obniżona do ok 700 kg - co specjalne nie było zbyt trudnym zadaniem. Po rozbrojeniu samochodu, pozbawieniu go tapicerki, wymianie szklanych szyb bocznych i tylnej na szyby z pleksi, oraz zastąpieniu metalowych błotników na błotniki z kompozytów obniżono masę do poziomu Fiata Seicento. | |
|
|
| | Jako serce tego wyścigowego 128 został zastosowany silnik 1500 SOHC, poddany modyfikacjom pozwalającym na uzyskanie maksymalnych osiągów. Standardowo silnik 1500 SOHC (1498 cm3 stopień sprężania 9,1:1) osiąga moc rzędu 85 KM. Poprzez obniżenie masy koła zamachowego, wału korbowego, zmianie układu dolotowego i wylotowego oraz zastosowaniu sportowego wałka rozrządu Abartha, zwiększeniu stopnia sprężania w cylindrach do poziomu 12:1 można uzyskać bez większych problemów moc w zakresie od 96-120 KM. W tak przystosowanym silniku maksymalny moment obrotowy oscyluje w granicach 115Nm/6000 obr/min. |
|
|
| - dając samochodowi dynamikę poniżej 10 s. do 100 Km/h oraz prędkość maksymalną w zależności od zastosowanych przełożeń skrzyni biegów oscylującą w przedziale 175-200 km/h. Jednak w przypadku tego 128 uzyskano z 1,5 litra pojemności moc rzędu 175 KM ! - co w połączeniu ze skrzynią kłową (sprzęgiełka kłowe, zamiast standardowych synchronizatorów - umożliwiające zmianę biegów bez wysprzęglania) w jaką został ten 128 wyposażony dają w sumie wyczynowe osiągi. Samochód o tak niskim stosunku masy do mocy silnika (700 kg/175 KM) mimo wysokiego współczynnika oporu powietrza wynoszącego dla standardowego 128 - Cx=0,43 - 100 Km/h osiąga w granicach 5-6 s. a prędkość maksymalną w granicach 240 km/h, Przy tak przekonstruowanym silniku uzyskuje się maksymalny moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów od 7000 do 9500 obr/min. | |
|
|
| | Oczywiście nadwozie 128 jest zbyt delikatne do tego typu naprężeń dynamicznych jakim jest poddawane na torze wyścigowym, więc niezbędnym było wzmocnienie komory silnika ożebrowaniem rurowym i klatką bezpieczeństwa uzupełnioną rozpórką zawieszenia. |
|
|
| | Fiat 128 Sport 3p Turbo Opracowanie na podstawie www.Fiat128.de (komentarz Bogusław Gajewski) | |
|
|
HISTORIA Fiat 128 Sport 3p TURBO |
| | Pierwotny wygląd Fiata 128 Sport 3p przed renowacją. Nadwozie wymagało prac balcharskich wymiany niektórych blach, oraz prac konserwacyjnych. |
|
|
| Przed renowacją samochodu nalezało rozbroić nadwozie z silnika, oraz z instalacji elektrycznej, która przeszkadzała w pracach blacharskich. | |
|
|
| | Nastepnym krokiem było przystosowanie komory silnikowej do nowej zabudowy silnika ze sprężarką |
|
|
| Błotniki zostały poszerzone w wyniku nadspawania na istniejące błotniki profilowanych nadkoli. | |
|
|
| | Podwozie zostało pokryte warstwą powłoki ochronnej jednak wcześniej zostało odpowiednio wzmocnione. |
|
|
| Następnym krokiem był remont silnika i skrzyni biegów oraz dopasowanie ich do siebie. Na zdjęciu widoczny rozrząd bez osłony (po prawej), alternator, pompa wody napędzane za pośrednictwem paska klinowego od wału. (po lewej) | |
|
|
| | Silnik widok od przodu. Po prawej skrzynia biegów, w środku głowica ze skrzynką wałka rozrządu. Na samej górze dopływ powietrza ze sprężarki w miejsce tradycyjnego filtru powietrza. |
|
|
| Po nałożeniu lakieru nalezało uzbroić gołe nadwozie i przeciągnąć wiązki instalzcji elektrycznej wzdłóż nadwozia. | |
|
|
| | Do tak przygotowanego samochodu ostatecznie można było zabudować silnik. Komora silnikowa po przebudowie. W miejsce akumlatora została wbudowana sprężarka (po prawej u dołu). Na półce w której mieściło się koło zapasowe został wbudowany akumlator, oraz zbiornik wyrównawczay płynu chłodniczego (orginalnie znajduje się po lewej stronie od dołu). W miejscu zbiornika wyrównawczego została umieszczona chłodnica powietrza doładowującego. |
|
|
| Podwozie i zawieszenie też przeszło tunning. | |
|
|
| | Ostatecznie samochód był gotowy w 1993 r. po 3,5 roku renowacji. |
|
|
| Opisany Fiat 128 należy do członka Klubu miłośników Fiata 128 w Niemczech Jürgena Lingga. | |
|
|
| | Samochód podczas zlotu miłosników Fiata 128 w Niemczech w 2001 r. |
|
|
| | Fiat 128 Sport Coupé | |
|
|
|
|
|
| | Brak danych na temat tego Fiata 128 Coupé. Jednak ze zdjęć można wywnioskować, iż przerobiony model jest wersją eksportową na Stany Zjednoczone. (Swiatła pozycyjne w błotnikach). Samochód został zaopatrzony w klatkę bezpieczeństwa. Silnik prawdopodobnie znajduje się centralnie przed osią tylną wewnątrz kabiny . |
|
|
|
|
| | Zastavka jest w rodzinie od samego początku tj. od 1975 r., najpierw jeździł nią mój ojciec, później trochę brat a teraz ja. W trakcie eksploatacji sukcesywnie wprowadzałem zmiany w wyglądzie oraz ingerowałem w mechanizmy. W tym okresie auto moje przeszło dwa gruntowne remonty blach i jeden silnika. Nadwozie. To część, która przeszła najwięcej zabiegów. Podczas ostatniego remontu wzmocniłem trochę przód auta poprzez wmontowanie wsporników z Ritmo łączących przód podłogi z podłużnicą. | |
|
| Maska silnika została pozbawiona lewej kratki, z prawej strony zamontowałem wlot powietrza własnej konstrukcji. Klapa bagażnika otrzymała spojler pochodzący z Mercedesa. Zderzaki zaadaptowałem z Fiata 132, po kilku cięciach i spawaniu pasuja do Zastavy. Drzwi przednie otrzymały długą szybę co wymagało wstawienia trójkątów do mocowania lusterka (od Uno) i dodatkowych prowadnic. | | |
|
| | Zawieszenie i hamulce. Przednie zawieszenie pozostało praktycznie bez zmian. Zastosowałem jedynie w kolumnach łożyska z Fiesty ale można również wykorzystać rozwiązanie Fiata. Teraz troche lżej kręcić kierownicą. W zawieszeniu tylnym wymieniłem resor na dwupiórowy z Ritmo. Hamulce bez zmian, zamontowałem jedynie serwo. Wnętrze. Oryginalna deska rozdzielcza otrzymała obrotomierz, czerwone tarcze zegarów, nakładkę w miejscu radia z włącznikami i trzema dodatkowymi wskażnikami. | |
|
| Zamontowałem konsole środkową, w której znajduje się radio, korektor i zegarek. Przednie fotele pochodzą z Nissana a tylną kanapę przerobiłem sam, nadając jej kubełkowy kształt. Wyposażenie dodatkowe. Elektryczne podnośniki szyb, elektryczny szyberdach, trzecie światło STOP, alarm i centralny zamek sterowane pilotem, felgi alu AEZ 6Jx14 z oponami 165/65 R14, halogeny, trąbki Podsumowanie: Mechanika: silnik 1500 Fiat Ritmo, skrzynia biegów 5 od Ritmo 1300, z tyłu twardszy resor przerobiony z Fiata Ritmo, łożyska na przednich kolumnach amortyzatora ułatwiające skręt, wspomaganie pompy hamulcowej. | | |
|
| | Nadwozie: elektryczne podnośniki szyb przednich, szyby przednie długie bez trójkątów, no wiesz lusterka regul. od wewnątrz, fotele przednie od nissana, tylna kanapa profilowana własnoręcznie, pasy z tyłu, spojler, pojedynczy wlot powietrza na masce, zderzaki z tworzywa, dodatkowe reflektory, konsola środkowa, przerobiony licznik i dodatkowe zegary na desce rozdzielczej, poprawiona elektryka, centralny zamek.
Opisana Zastava należy do klubowicza Klubu Zastava Łukasza Krzywdy | |
|
| | Seat 1200 Sport Brak danych na temat tego Seata | |
|
|
|
|
|