|
Fiat 128 -
samochód roku 1969, główni twórcy sukcesu
128
Koncern Fiat pod koniec lat
60-tych planował wprowadzenie do produkcji
modelu, który skutecznie mógłby
konkurować na rynku motoryzacyjnym z
VW-Garbusem pojazdem - o zbliżonej masie
własnej, lecz z nadwoziem czterodrzwiowym.
Podobnie jak legendarny "Garbus"
miała to być konstrukcja nowatorska
wyprzedzająca stereotypowe podejście do
zagadnienia konstruowania pojazdu oraz co
najważniejsze produkowana na skalę masową
- jednocześnie prosta w obsłudze i
dostępna dla przeciętnego człowieka. Tym
modelem był 128, którego podstawowe
wytyczne konstrukcyjne osobiście nakreślił
Dr Dante Giacosa - odchodzący w 1970 r. na
emeryturę (65 lat) - Szef zespołu
inżynierów. Pierwsze swoje wizje
konstrukcyjne dotyczące poprzecznego napędu
Giacosa przelał na papier wiele lat
wcześniej podczas pobytu w Anglii w Countcil
of Industrial Design w Londynie. Od tego
czasu mimo upływu lat jego młodzieńcze
wizje prawie się nie zmieniły, a pod koniec
lat 60-tych wykorzystał sytuację i
zrealizował swoje marzenie - wskrzeszając w
życie ideę poprzecznego napędu. Jest to
postać wyjątkowa w historii motoryzacji,
która zrewolucjonizowała sposób podejścia
do konstruowania pojazdów - a jego idea
wyprzedziła konkurentów o parę lat.
Dopiero po paru latach konkurencja zaczęła
wprowadzać pomysły Giacosa pod własnymi
markami.
Dr Dante Giacosa, był związany z Fiatem od
1926 r. współtworzył takie sukcesy Fiata
jak międzywojenny produkowanych w latach
30-tych Fiat 500 Topolno (Myszka). Jego
osoba, kreśliła również wytyczne Fiata
128 i jego pochodnych. Osobiście Giacosa
planował wprowadzenie do produkcji Fiata 128
w wersji 5-drzwiowej, a jego odręczne
pierwsze rysunki pokazują kształty bryły
nadwozia, które jest przyszłą Zastavą
1100. Faktem jest, że po raz pierwszy
128 w wersji hatchback (wtedy nazwa tego typu
nadwozia jeszcze nie istniała, określało
się je mianem Berlina) - było pokazane w
Jugosławii tam też była od początku
planowana jego produkcja przez Fiata. Fiat z
modelem 128 planował globalną politykę
produkcji i sprzedaży tego modelu - podobnie
jak to miało miejsce z Fiatem 124 i 125. W
1971 r. 128 było sprzedawane w USA po
otrzymaniu homologacji na tamtejszym rynku.
Fabryki 128 ruszyły w Jugosławii, oraz w
Argentynie, samochód był również
dostępny w Australii i Nowej Zelandii. We
Włoszech 128 było wytwarzane w Rivalta obok
Mirafiori (fabryka Fiata produkująca
później Fiata 131) w Turynie. W
późniejszym okresie w obu zakładach,
będących dzielnicami Turynu - serca
włoskiej motoryzacji był od 1982 r.
wytwarzany m.in. Fiat Uno.
Drugą osobą, która była
współtwórcą sukcesu 128 był - Szef
stylistów FIAT-a - Paolo Boano. To
właśnie ci dwaj panowie i ich wizje
konstrukcyjno-stylistyczne, wykraczające
poza dotychczasowe kanony budowania
samochodów przyczyniły się do powstania
Fiata 128 jako kompaktowego, praktycznego,
rodzinnego sedana. Nad kolorystyką nadwozi
128 czuwał zespół działu stylizacji Fiata
pod kierownictwem Paolo Boano. Najbardziej
znany "żółty" kolor 128 i
Zastavy nosił nazwę "Positano
Yellow" i był nie tylko
wykorzystywany w "malowaniu"
nadwozi samochodów ale również, był
powszechnie używany w sztuce, grafice i
wystroju wnętrza. Dzisiaj można było
powiedzieć, że był to kolor na
"topie". Biuro stylistyczne
przywiązywało dużą wagę nie tylko do
koloru nadwozia 128, ale również jego
wnętrza, które kolorystycznie miało
harmonizować i współgrać. Dlatego było
ono czarne kontrastujące z nadwoziem. To
właśnie Boano i jego zespół stylistów
tworzyli "na jednej" linii -
nadwozia do samochodów Fiat 127, Fiat 128
oraz Autobianchi (Lancia) A112. Nadwozia
te cechowała duże podobieństwo
stylistyczne nawiązujące do linii
produkcyjnej jednego producenta - co stało
się niejako normą dopiero na początku lat
80-tych - stosowaną przez większość
wytwórni motoryzacyjnych dla wyróżnienia
swojego "disign'u" od konkurencji.
Prototyp nadwozia 128 był bardzo dobrze
opracowany pod względem aerodynamicznym.
Charakterystyczny wygląd zewnętrzny Fiata
128, przypomina nieco sylwetkę (rzut boczny)
samochodu sportowego tamtych lat - pochylona
ku przodowi ściana czołowa maski przedniej
i ucięty "kufer" stwarza ten
wygląd. Prototyp modelu 128 w naturalnej
skali spędził 10 dni w Tunelu
aerodynamicznym w Stuttgarcie w Niemczech,
który jako jedyny dysponował prawidłową
charakterystyką i długością niezbędną
przy tego typu próbach. Jak ważne na wynik
badań ma m.in. długość odcinka
pomiarowego może świadczyć fakt błędnego
wyznaczenia współczynnika dla Fiata Ritmo
równego Cx=0,38 w tunelu aerodynamicznym
firmy Pinfarina, gdy w rzeczywistości
wynosił on Cx= 0,44. Błąd ten był
spowodowany zbyt krótkim odcinkiem
pomiarowym tunelu, który fałszował wynik
rzeczywisty próby. Próby w tunelu wykazały
konieczność zmiany tylnej krawędzi
nadwozia, w konsekwencji której, podniesiona
została linia bagażnika 128 - w celu
zmniejszenia zawirowań strug powietrza
opływającego pojazd. Badania w tunelu
wykazały, że - Fiat 128 miał bardzo dobry
współczynnik oporu powietrza wynoszący
Cx=0,43. Porównując ten wynik z innymi
nawet późniejszymi, nowszymi nadwoziami
zaprojektowanymi dla Fiatów przez
zewnętrzne firmy stylistyczne jak i własne
biuro stylistyczne - należą się wyrazy
podziwu dla konstruktorów i stylistów
Fiata, że udało się im stworzyć tak udane
nadwozie pod względem aerodynamicznym pod
koniec lat 60-tych (dla porównania
współczynniki oporu aerodynamicznego dla
innych modeli Fiata: Fiat Ritmo Cx=0,44 -1979
r. firma stylistyczna Bertone, Fiat 127 Cx=45
- 1971 r. Centrum stylistyczne Fiat - Paolo
Boano, Fiat 126 Cx=47 - 1972 r., Fiat Panda
Cx=0,41 -1979 r. firma stylistyczna
Ital-Disign - projekt: Giorgio Giugiario
nazywana też często - Giugiaro od nazwiska
jej twórcy )
We Włoszech pierwszą firmą, która
zastosowała poprzeczny przednionapędowy
układ była Autobianchi, która w 1964 r.
rozpoczęła produkcję samochodu o nazwie
Primula. Był już więc wzorzec
samochodu na rodzimym, włoskim rynku.
Skorzystano z tego w nowym Fiacie 128, tak
samo jak w Primuli rozmieszczono zespoły
układu napędowego. Patrząc w kierunku
jazdy samochodu sprzęgło, skrzynia biegów
i przekładnia główna znajdują się po
lewej stronie silnika. (Firma Autobianchi
została utworzona przy pomocy finansowej
trzech firm motoryzacyjnych: FIAT-a, Pirelli
i Bianchi. Wcześniej, od 1885 r. istniała w
Mediolanie firma Bianchi naprawiająca, a
następnie wytwarzająca rowery. Pod koniec
XIX w. firma przestawiła się na produkcję
samochodów. Spadkobierczynią tradycji
wytwórczych tej firmy jest Autobanchi.
Pierwszy samochód pod nową marką zakłady
wyprodukowały w 1957 r. Do produkcji swoich
pojazdów Autobianchi wykorzystuje zespoły
napędowe samochodów marki FIAT. ) Koncern
Fiat niejako konstruując nowe prototypy
zanim je wypuścił pod własną marką
testował "swoje" konstrukcje za
pośrednictwem marki Autobianchi oraz
reakcję rynku na tego typu pojazdy.
Pośrednio sukcesy Primuli jako pierwszego
rodzimego "włoskiego" pojazdu z
silnikiem ułożonym poprzecznie
napędzającymi koła przednie oraz wnioski
wyciągnięte przez Fiata z tego sukcesu,
spowodowały kontynuowanie prac przez Fiata
nad własnym samochodem z analogicznym
rozwiązaniem napędu.
Jednostka napędowa Fiata 128 była
oryginalną konstrukcją Fiata, która
została skonstruowana na potrzeby pierwszego
Fiata z przednim napędem. Mimo swoich
ponad 30 lat silnik ten nadal jest
nowoczesny: wał ułożyskowany w 5 pkt.
wałek rozrządu osadzony w głowicy ze
stopów lekkich, napędzany za pośrednictwem
paska zębatego od wału korbowego. Kiedy po
raz pierwszy silnik 128 ujrzał światło
dzienne była to wręcz rewelacja na tle
ówcześnie produkowanych jednostek
napędowych konstrukcja. Aurelio Lampredi
- Dyrektor zespołu konstrukcji silników.
Pracujący dla Fiata po przejściu z
wytwórni Ferrari. Jest on twórcą udanych
silników dla Fiata. m.in. do Fiat
132-1600,1800 (włoski Fiat 125-1600, Fiat
Ritmo 125TC), oraz silnika Diesla (Fiat
Ritmo) powstałego na bazie silnika Fiat
132-1800. Prawdopodobnie to Lampredi
współprojejktował lub projektował silnik
do 128.
Silnik 128 został oceniony przez Jury
nadające nagrodę "Samochód roku"
dla 128 jako najcichszy silnik skonstruowany
kiedykolwiek przez Fiata, który był cichszy
od silników innych konkurentów biorących
udział w konkursie "Car of The Year
1969". Firma Pirelli specjalnie do
128 zaprojektowała opony 145x13"
Pirelli Cinturato CN54, które zastąpiły
model 145x13" Pirelli Cinturato CN53.
Opony były projektowane specjalne pod
samochód przednionapędowy i odznaczały
się lepszą przyczepnością na mokrej
nawierzchni i podczas hamowania od
poprzedniego modelu. Opony posiadały stalowy
kros i uwzględniały zachowanie się opony
napędzanej na przędną oś i związane z
tym problemy z którym nie radziły sobie
klasyczne opony. Oprócz Pirelli firma
Michelin produkował opony do 128 -
145x13" Michellin ZX.
Stateczność
ruchu pojazdu, popularnie określana jako
„dobre trzymane się drogi”, to tendencja
do samoczynnego utrzymywania kierunku ruchu,
nadanego przez kierowcę (przez odpowiednie
ustawienie kół kierowanych), oraz
samoczynnego powrotu na ustalony tor ruchu.
Kierowalność samochodu jest to skłonność
(posłuszeństwo) pojazdu do przyjmowana
kierunku ruchu nadawanego mu przez kierowcę
za pomocą kierownicy. Samochód Zastava
1100P (128) charakteryzuje się bardzo dobrą
statecznością ruchu i równie dobrą
kierowalnością. Zastosowanie precyzyjnej
zębatki przekładni mechanizmu kierowniczego
umożliwia łatwe skręcanie kół przednich,
mimo że są one więcej obciążone niż
koła tylne.
W normalnych warunkach pokonywanie zakrętu
nie grozi utratą przyczepności kół do
podłoża. Zastava 1100P ma prawidłową,
lekko podsterowną charakterystykę
prowadzenia, której nie traci nawet przy
gwałtownym zamknięciu przepustnicy gażnika
(przy zdjęciu nogi z pedału
przyspieszenia). Taka charakterystyką,
znamionującą prawidłowo zaprojektowane
pojazdy, może się poszczycić tylko
niewielka ilość aktualnie produkowanych
samochodów na świecie. Dzięki napędowi
kół przednich, ciągnących samochód (w
przeciwieństwie do napędu kół tylnych,
które pchają pojazd), uzyskano bardzo dobre
trzymanie się drogi przy pokonywaniu
zakrętów, nawet z dużymi prędkościami.
Jednocześnie nisko położony środek
ciężkości oraz prawidłowo opracowane
zawieszenie kół jezdnych powodują, że
wypadki przewrócenia się samochodu Zastava
1100P (128) zdarzają się bardzo rzadko i
są z reguły wynikiem zupełnego dyletanctwa
prowadzącego pojazd, lub silnego uderzane
bocznego o przeszkodę w trakcie poślizgu.
Nawet podczas jazdy przy porwistym bocznym
wietrze samochód wykazuje niewielką
wrażliwość na jego podmuchy.
Podsumowując Fiat 128 przez okres 10 lat
produkcji (1969-1979, niektóre źródła
podają datę końcową produkcji 1985 r.
Jest to data zaprzestania sprzedawania i
produkcji 128 na rodzimym rynku Włoskim) -
było produkowane łącznie w 10 różnych
wariantach nadwoziowych - co nawet dzisiaj
jest rzeczą trudną do osiągnięcia
(Renualt Megane - 6 wersji nadwozia) i
dorównuje jedynie legendarnemu VW-Garbusowi
(9 - wersji nadwozia).
Firma Lancia została wykupiona przez koncern
Fiat w 1969 r. za symboliczny 1 milion
Lirów, czyli za równowartość jaką
należało wtedy wydać aby stać się
właścicielem Fiata 128.
Literatura:
1. Poznajemy Samochody Osobowe
Świata, Pojazdy Włoskie, pod red.
Zdzisława Podbielskiego, Wydawnictwo
Komunikacji i Łączności 1986.
2.
Jeżdżę samochodem Zastava 1100P. Technika
jazdy, obsługa i usprawnienia,
Wydawnictwo Komunikacji i Łączności,
Warszawa 1979, mgr inż Zdzisław Glinka.
3.
Czasopismo CAR,”Car Of The Year”,
nr.3/1970. Dla zainteresowanych zeskanowany
artykuł dostępny jest pod adresem:
www.mirafiori.com
4.Dział Fiat 128 w www.Carsfromitaly.com
|
|
Rodzina
Fiata 128 na rok 1972, było z czego
wybierać - 128 sedan, kombi, coupé oraz
hatchback - jako Zastava 1100
Fiat 128 i
Zatava po modernizacji. Modele dostępne
odpowiednio po 1976 i 1983 r.
Dr Dante
Giacosa - Szef zespołu inżynierów - jeden
z twórców 128.
Dante
Giacosa i Dr Cordiano - nowy Szef
inżynierów Fiata - współtwórcy sukcesu
128.
Fabryka w
Rivalta w Turynie, gdzie był produkowany
Fiat 128.
Szef
stylistów FIAT-a - Paolo Boano
współtwórca 128. U dołu
128 w kolorze "Positano Yellow".
Jeden z
odręcznych szkiców 128 Giacosa z nadwoziem
przypomianjącym Zastavę 1100.
Jedna z
koncepcji Fiata 128, od której powstała
Zastava 1100
Na górze
Autobianchi (Lancia) A112, u dołu Fiat 127 -
Samochód roku 1971. Samochody poza
podobieństwem stylistycznym były identyczne
konstrukcyjne z wyjątkiem paru detali: 127 -
miał zbiornik paliwa za osią tylną, a nie
przed tą osią, jak to miał A112. Koło
zapasowe w 127 podobnie jak w 128 było pod
maską silnika, natomiast w A112 znalazło
się pod podłogą bagażnika.
Autobianchi
Primula z 1964 r. - pierwszy włoski
samochód z silnikem poprzecznym.
Reklama
opon Michelin ZX do 128.
Nagroda
„Samochód roku 1969 i uhonorowany Fiat
128” Strona z czasopisma CAR nr 3/1970 r.
|
|