|
|
|
Strona
poświęcona jest jednemu z
pierwszych seryjnie
produkowanych przez koncern Fiat
samochodów z przednim
napędem - Fiatowi 128,
oraz jego różnym odmianom -
Fiat 128 Coupé, Sport 3p,
Rally oraz Zastava 1100, SEAT
128 Sport 3p, SEAT 1200 Sport.
Publikacja ta jest pierwszym
tego typu przedsięwzięciem,
w którym znajduje się
historia poszczególnych
modeli, dane techniczne, oraz
bogaty materiał
ilustracyjny. |
|
|
Fiat
128 1100 z 1970 r. (zielony)
oraz Fiat 128 Coupe 1300 z
1972 r. (niebieski). Obydwa
egzemplarze są w oryginalnym
stanie od nowości. |
|
|
|
HISTORIA |
|
W
momencie powstania w 1969 r., Fiat
128 był pionierską konstrukcją, która
wyprzedziła sposób konstruowania
samochodów (w tym budowy silnika) o całe
dziesięciolecie jeżeli chodzi o
rozmieszczenie elementów jezdnych (tj. z
poprzecznie umieszczonym silnikiem
napędzającym koła przednie). Na identyczne
rozmieszczenie elementów w samochodach
innych marek należało poczekać nawet do
początku lat 80-tych. Pierwsza Honada
Civic pierwszej generacji powstała w 1972
r. , a najbardziej popularny model Volkswagena
- Golf I powstał jeszcze później bo w
1974 r. , Ford Eskort w 1983 r.
|
|
|
ROZWIĄZANIA |
|
|
Obecnie
rozwiązanie umieszczenia napędu
poprzecznego zapoczątkowanie przez Fiata w
modelu 128 jest standardem w autach
kompaktowych klasy średniej. O
wyjątkowości tego modelu Fiata, może
świadczyć fakt iż można go spotkać na
drogach od Europy, poprzez Stany Zjednoczone,
Amerykę Łacińską na Australii i Nowej
Zelandii kończąc. Fiat 128 Sport 3p z
1977 r. (srebrny) oraz Fiat 128 Abarth
(żółty)
|
|
FANKLUBY
128 |
|
Na
świecie istnieją kluby miłośników Fiata
128, który najbardziej liczny jest w
Niemczech istniejacy od 1992 r. To
właśnie w Niemczech w 2002 r. odbył się
zlot miłośników Fiata 128. Przy okazji
zlotu został nakręcony przez telewizję
DSF, a następnie wyemitowany (1.8.2002
r.) film dokumentalny poświęcony
historii pierwszego wielkoseryjnie
produkowanego przez koncern Fiata samochodu z
przednim napędem - Fiata 128. Reportaż z
tego filmu został również zmieszczony w
magazynie "Motor Klassik". |
|
|
LITERATURA |
|
|
Artykuły
zamieszczone na tej stronie oraz dane
techniczne, zostały zaczerpnięte z
książki Poznajemy Samochody Osobowe
Świata, Pojazdy Włoskie
pod red. Zdzisława Podbielskiego,
Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1986.Fiat 128 Rally z
1972 r. (zielony) w oryginalnym stanie od
nowości
|
|
STOPKA
REDAKCYJNA |
|
|
|
|
|
Bogusław
Gajewski
projekt, wykonanie, oprawa graficzna,
screeny, tekst, korekta, testy, nadzór,
aktualizacje, korespondencja |
|
Rafał Zabdyr
człowiek odpowiedzialny za zamieszczane
materiału na serwerze, pomoc techniczną |
|
|
|
|
|
REKOMENDACJE |
|
|
Również zostalśmy
wyróżnieni na
stronie www miesięcznka Automobilista
poswięconego tematyce starej motoryzacji
Idź do >> www.Automobilsta.com.pl |
|
Niniejsza
strona Fiat128.prv.pl została
wyróżniona przez Klub Zastava jako
jedna z najciekawsza stron poswięconej
tematyce samochodów Zastava i Fiat 128,
którą cechuje wysoka jakość zarówno
treści jak i wykonania.
Idź do >> Polecane strony
Klub
Zastava Idź do >> www.Zastava.c2000.pl |
|
|
INFO
O STRONIE |
|
Serwis Fiat 128 jest
zoptymalizowany do przeglądania w rozdzielczości
800 x 600 lub wyższej przy użyciu przeglądarek
|
serii 4.xx i wyżej
z włączoną obsługą JavaScript i stylów
CSS.
Zalecaną przeglądarką jest Internet
Explorer 5.0
Kontakt: Bogusław
Gajewski
Nazwy Fiat i Fiat 128 są
zastrzeżonymi znakami towarowymi
należącymi do Fiat Auto S.p.A. |
|
|