|
Moretti
128 Coupé, Roadster (Fiat 128) Szestanoletni chłopiec
Giovanni Moretti przybył do Turynu - miasta
włoskiej motoryzacji, gdzie z biegiem czasu
założył małą wytwórnią pojazdów.
Zaczął od motocykli własnej konstrukcji, a
w 1927 r. skonstruował swój pierwszy
samochód. W 1939 r. powstała firma Societá
Anonima Motocarri Elettrici Moretti (SAMEM),
w której wytwarzano samochody ciężarowe z
napędem elektrycznym. Moretti podjął
próby budowy elektrycznych samochodów
osobowych. Po wojnie, w 1945 r. zaczął
interesować się pojazdami napędzanymi
silnikami spalinowymi. Do 1948 r. wytwarzany
jest samochód napędzany 2-cylindrowym
silnikiem spalinowym o pojemności 350 cm3.
Następnie budowane są samochody z silnikami
o większej pojemności skokowej. Pojazdy
mają oryginalne nadwozia. Moretti
Fabbrica Automobili koncentruje się nad
wytwarzaniem nadwozi, natomiast zespoły
napędowe i jezdne wykorzystywane są przed
wszystkim z samochodów FIAT-a.
Powstają samochody o ładnych sportowych
sylwetkach nadwozia. Przełomowym momentem w
budowie nadwozi jest ukazanie się modelu Moretti
Minimaxi. Oparty o zespoły jezdne i
napędowe Fiata 500, samochód ten ma
nadwozie "terenowego łazika"
zdejmowaną częścią dachową. Tego typu
pojazdy budowane są na bazie Fiata 126,
Fiata 127, a ostatnio (1983 r.) z
wykorzystaniem elementów Fiata Pandy
30/45*. Moretti 128 jest wariacją
Fiata 128 ze sportowym nadwoziem.
Przekrój przez samochód
Moretti 128
|
Samochód
ten wytwarzany był w dwóch wersjach
nadwoziowych: zamknięte Coupé, oraz otwarty
Roadster ze zdejmowanym dachem. Do budowy
tego pojazdu wykorzystano szereg elementów
pochodzących z seryjnie produkowanego 128. Moretti
128 był wyposażony w standardowy silnik
128 o pojemności 1116 cm3, rozwijający moc
55 KM, zapewniający pojazdowi prędkość
maksymalną 150 Km/h. Moretti był większy
od standardowego 128 oraz wersji sportowych
128. Dł. x wys. x szer.
(4200 x 1280 x 1610 mm)
(128 3840 x 1590 x 1420 mm),
(128 Sport 3808 x 1560 x 1310 mm).
* - Fragment
artykułu do samochodu Moretti z książki Poznajemy
Samochody Osobowe Świata, Pojazdy Włoskie, pod
red. Zdzisława Podbielskiego, Wydawnictwo
Komunikacji i Łączności 1986.
Reklamy
Moretti 128 (Powiększenie Pliki w
wysokich
rozdzielczościach)
|
|
|
Moretti 128
Roadster, miał zdejmowany dach z tworzywa
sztucznego. Samochody Moretti miały ładne
nadwozia sportowe.
Moretti 128 oparty
jest o zespoły jezdne i napędowe Fiata 128
Moretti 128
Coupé. Moretti mimo innego nadwozia niż
Fiat 128, posiadał wiele detali z seryjnego
128 jak np: Kierunkowskazy przednie oraz
lampy tylne. Lampy przednie natomiast
pochodziły od Fiata 128 Sport Coupé.
Wnętrze
Moretti 128. Wskażniki oraz koło kierownicy
również pochodzą z seryjnego 128.
We
Włoszech istnieje kilkanaście
specjalistycznych firm nadwoziowych; jedną z
nich jest firma Moretti, która wykorzystuje
zespoły seryjnych pojazdów w swoich
nieseryjnych nadwoziach.
Moretti 127
był budowany z bardzo - a wręcz z
identycznym nadwoziem jak Moretti 128.
Różnica medzy tymi modelami sprowadzała
się do detali nadwozia, inny kształt
zderzaków, lamp przednich,
kierunkowaskazów, oraz inne przetłoczenia
maski przedniej. Moretti 127 był napedzany
silnkiem podstawowym 127 - 903 cm3.
Komora
silnikowa Moretti 128 Coupé, z widocznym
"długim" przednim pasem.
Moretti
Fiat 128 - subwersja modelu podstawowego.
Zbliżenie
na atrapę z podwójnymi reflektorami.
Konsola z
radiem była dostępna w 128 - jako
wyposażenie dodatkowe.
Tabliczka
znamionowa Moretti Fiat 128.
|
|