POLSKI FIAT 1100 COUPÉ
INDEX
  Polski Fiat 1100 Coupé (1975) - prototypy na bazie 128
HISTORIA
         
  Polski Fiat 1100 Coupé

Tym razem wyjątkowo odstępujemy od zasady przedstawiania samochodów produkowanych seryjnie i opisujemy pojazd prototypowy, wykonany w jednym egzemplarzu. Jest to naprawdę wyjątek, gdyż niezmiernie rzadko się zdarza, aby można było dokładnie obejrzeć prototyp jakiegoś samochodu.
Na taki pokaz zdecydowała się jednak warszawska Fabryka Samochodów Osobowych, wystawiając prototyp Polskiego Fiata 1100 Coupé - na wystawie zorganizowanej z okazji XXX-lecia oswobodzenia Warszawy. Bardzo oryginalną, własną konstrukcją fabryki jest nadwozie samochodu o niskiej, sportowej sylwetce. Linia nadwozia nie ustępuje tym, które rysują sławmni włoscy styliści nadwozi: Giugiario, Farina i inni. Konstrukcja nadwozia wprawdzie typu samonośnego, wzmocniona jest jednak dwiema belkami podłużnymi o przekroju zamkniętym. Rzucająca się w oczy czarna listwa biegnąca na obwodzie pojazdu, w wersji prototypowej wykonana jest z tworzywa, ale w wozach seryjnych przewiduje się inny materał - gumę. Będzie ona spełniała rolę zabezpieczenia pojazdu przed skutkami ewentualnego zderzenia. Ciekawym, unikatowym rozwiązaniem w polskim samochodze są chowane reflektory przednie. Sterowanie reflektorów, których lampy pochodzą z PF 125p, odbywa się elektrycznie z miejsca kierowcy. Niemniej oryginalnym rozwiązaniem jest pojedyncza wycieraczka szyby przednej, umieszczona pośrodku dolnej krawędzi szyby. Ruchy wycieraczki połączone są ze spryskiwaczem szyb. Wycieraczka ma 5 różnych szybkości pracy. Wyboru prędkości pracy wycieraczki dokonuje się bardzo łatwo, przez obrócenie pokrętła znajdującego się w desce rozdzielczej z prawej strony kierowcy. Do budowy prototypowego Polskego Fiata 1100 Coupé wykorzystano wiele zespołów i części pochodzacych z wytwarzanych w FSO samochodów licencyjnych i innych włoskich fiatów. Cięgła sterowania (gazu, ssania), przełączniki dżwigniowe świateł kierunkowskazów, pedały, półka na tunelu ogrzewania, lusterko wsteczne, popielniczka, podłokietnik i lampy zewnętrzne pochodzą z PF 125p. Akumlator, hamulce zawieszenie przednie również wzięto z PF 125p, natomiast koła jezdne ze sportowej odmiany "Monte Carlo". Klamki do drzwi zapożyczono z PF 132p a silnik i zawieszenie tylne z Fiata 128. Koło kierownicy natomiast pochodzi ze sportowego samochodu Fiat X 1/9. Powrócmy jednak do wnętrza tego prototypowego pojazdu. Deska rozdzelcza wykonana jest z tworzywa sztucznego. Oprócz omawianych cięgien i przełączników umieszczono tu dwa kołowe wskażnki, szybkościomierz i obrotomierz. Jak przystało na sportową wersję nadwozia, PF 1100 Coupé ma dwa bardzo wygodne miejsca z przodu i mało miejsca z tyłu, gdzie tylko wygodnie może jechac tylko dwoje dzieci. Fotele przednie, oczywiście indywidualne, sportowego kubełkowego kształtu, mają regulacje ustawienia wzdłuż nadwozia oraz pochylenia oparcia. Pozycja kierowcy jest wybitnie sportowa.
W przeciwieństwie do wygodnego umieszczenia kierowncy, dzwigna zmany biegów jest chyba umieszczona zbyt blisko kierowcy. Samochód wykazuje nadsterowną charakterystykę prowadzenia, właściwą pojazdom z tylnym ukaładem napędowym. Jak już wyżej wspomniano, żródłem napędu prototypowego pojazdu jest silnik samochodu Fiat 128. Silnik umieszczony jest nie z przodu, jak to ma miejsce w Fiace 128, lecz z tyłu, poprzeczne i obrócony jest w porównanu z Fiatem 128 o kąt 180
°. Znajduje się więc tuż przed osią tylną z prawej strony przekładni głownej, natomast chłodnica znalazła się za osią tylną z lewej strony. Można mieć jednak zastrzeżenia co do usytuowania zbiornika paliwa. Znajduje się on w mało bezpiecznym miejscu, za tylną osią (z prawej strony), blisko tylnej ścany nadwozia. Bagażnik umeszczono w przedniej części pojazdu. Pojemność bagaznika jest małą, co spowodowane jest nisko opadającą ku przodowi linią nadwozia, jak również ulokowaniem w tym bagazniku koła zapasowego. Prezentując publicznie prototypową wersję udanego samochodu sportowego własnej konstrukcji, warszawska FSO podała jakoby do wiadomości, że nie tylko wytwarza samochody wg zagrancznej licencji, lecz prowadzi także własne prace konstrukcyjno-badawcze. Prace te, choć nie zawsze muszą kończyć się wprowadzenem do produkcji seryjnej nowego pojazdu własnej konstrukcji, świadczą o możlwości udoskonalania przez fabrykę we własnym zakresie wyrobów licencyjnych.

Dane techniczne PF 1100 Coupé
- Nadwozie samonośne, 2-drzwow, 2+2-mejscowe
- Silnik 4-suw., 4-cyl., rzędowy, umieszczony poprzeczne z tyłu, napędza koła tylne.
- Nadwozie samonośne, 2-drzwow, 2+2-mejscowe
- Średnica cyl. X skok tłoka/poj. Skokowa - 80x55,5 mm/1116 cm3.
- Moc maks. 55 KM (DIN) przy 6000 obr/min.
- Stopień sprężania 8,8:1
- Skrzynka przekładniowa 4-biegowa, synchronizowana, sterowana krótką dźwignia, umieszczoną w podłodze
- Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator.
- Zawieszenie tylne: kolumny amortyzatorów teleskopowych ze sprężynami śrubowymi, wahacze skośne.
- Hamulce hydrauliczne, przednie i tylne tarczowe, hamulec ręczny, mechaniczny na koła tylne.
- Ogumienie o wymiarach 165 SR13 (radialne)
- Masa własna pojazdu ok. 900 kg.
- Prędkość maks. -140 km/h
- Zużycie paliwa - ok. 8./100 km


Artykuł Zdzisława Podbielskiego "Poznajemy samochody Polski Fiat 1100 Coupé" z czasopisma Młody Technik nr. 1/1975

Artykuł o PF 1100 Coupe (plik w wysokiej rodzielczości).

 

Polski Fiat 1100 Coupé - pojazd prototypowy wytworzony przez FSO tylko w jednym egzemplarzu. Wiele zespołów i części pochodziło z wytwarzanych w FSO samochodów licencyjnych (PF 125p) i innych
włoskich Fiatów - 132p, 128.

Wnętrze Polskiego Fiata 1100 Coupé zbliżone jest do Seata 1200 Sport - czy to tylko przypadek? Koło kierownicy pochodzi z Fiata X 1/9 Bertone, wloty powietrza od Fiata 128 (Zastava 1100), cięgła sterujące oraz tunel środkowy pochodzą od PF 125p. Wskaznki kołowe prawdopodobnie pochodziły z Fiata 128 Sport, lub Zastavy.

Jedyny egzemplarz prototypu Polskiego Fiata 1100 Coupé niestety nie zachował się - został zniszczony. Płyta podłogowa na jakiej został oparty pochodziła z Zastavy 1100.

Artykuł z czasopisma MT nr. 1/1975

Projektatnem nadwozia był Zbigniew Wattson.

Zderzak przedni ze zintegrowanym spoilerem jest bezwątpienia "zapozyczeniem stylistycznym" z Fiata X 1/9 Bertone

Przód auta jak i jego ogólna sylwetka była bardzo podobna do tej jaką Lotus w połowie lat 70-tych zaprezentował w modelu Esprit S2.

Prototyp studyjny Fiat 1100 Coupe obok Fiata 128 Coupe - porówanie proporcji nadwozia.

Prototyp studyjny 128 Pulsar - bazujący na samochodzie Fiat 128 Coupé, projektu Michelotti'ego (Włochy) z roku 1972. Jest on bardzo zbliżony do PF 1100 Coupé z tym, że włoski prototyp był zbudowany na płycie podłogowej 128 z silnkem umieszczonym poprzecznie z przodu.

Vignale Fiat 128 - mimo podobieństwa do 128 Pulsar, nie był prototypem, lecz samochodem wytwarzanych w małych seriach. Firma Vignale podobnie jak Moretti, wykorzystywała zespoły seryjnych pojazdów Fiata do swoich nieseryjnych nadwozi.

 
         
 
^ NA GÓRĘ