|
Polski
Fiat 1100 Coupé Tym razem wyjątkowo
odstępujemy od zasady przedstawiania
samochodów produkowanych seryjnie i
opisujemy pojazd prototypowy, wykonany w
jednym egzemplarzu. Jest to naprawdę
wyjątek, gdyż niezmiernie rzadko się
zdarza, aby można było dokładnie obejrzeć
prototyp jakiegoś samochodu.
Na taki pokaz zdecydowała się jednak
warszawska Fabryka Samochodów Osobowych,
wystawiając prototyp Polskiego Fiata 1100
Coupé - na wystawie zorganizowanej z okazji
XXX-lecia oswobodzenia Warszawy. Bardzo
oryginalną, własną konstrukcją fabryki
jest nadwozie samochodu o niskiej, sportowej
sylwetce. Linia nadwozia nie ustępuje tym,
które rysują sławmni włoscy styliści
nadwozi: Giugiario, Farina i inni.
Konstrukcja nadwozia wprawdzie typu
samonośnego, wzmocniona jest jednak dwiema
belkami podłużnymi o przekroju zamkniętym.
Rzucająca się w oczy czarna listwa
biegnąca na obwodzie pojazdu, w wersji
prototypowej wykonana jest z tworzywa, ale w
wozach seryjnych przewiduje się inny
materał - gumę. Będzie ona spełniała
rolę zabezpieczenia pojazdu przed skutkami
ewentualnego zderzenia. Ciekawym, unikatowym
rozwiązaniem w polskim samochodze są
chowane reflektory przednie. Sterowanie
reflektorów, których lampy pochodzą z PF
125p, odbywa się elektrycznie z miejsca
kierowcy. Niemniej oryginalnym rozwiązaniem
jest pojedyncza wycieraczka szyby przednej,
umieszczona pośrodku dolnej krawędzi szyby.
Ruchy wycieraczki połączone są ze
spryskiwaczem szyb. Wycieraczka ma 5
różnych szybkości pracy. Wyboru
prędkości pracy wycieraczki dokonuje się
bardzo łatwo, przez obrócenie pokrętła
znajdującego się w desce rozdzielczej z
prawej strony kierowcy. Do budowy
prototypowego Polskego Fiata 1100 Coupé
wykorzystano wiele zespołów i części
pochodzacych z wytwarzanych w FSO samochodów
licencyjnych i innych włoskich fiatów.
Cięgła sterowania (gazu, ssania),
przełączniki dżwigniowe świateł
kierunkowskazów, pedały, półka na tunelu
ogrzewania, lusterko wsteczne, popielniczka,
podłokietnik i lampy zewnętrzne pochodzą z
PF 125p. Akumlator, hamulce zawieszenie
przednie również wzięto z PF 125p,
natomiast koła jezdne ze sportowej odmiany
"Monte Carlo". Klamki do
drzwi zapożyczono z PF 132p a silnik i
zawieszenie tylne z Fiata 128. Koło
kierownicy natomiast pochodzi ze sportowego
samochodu Fiat X 1/9. Powrócmy
jednak do wnętrza tego prototypowego
pojazdu. Deska rozdzelcza wykonana jest z
tworzywa sztucznego. Oprócz omawianych
cięgien i przełączników umieszczono tu
dwa kołowe wskażnki, szybkościomierz i
obrotomierz. Jak przystało na sportową
wersję nadwozia, PF 1100 Coupé ma dwa
bardzo wygodne miejsca z przodu i mało
miejsca z tyłu, gdzie tylko wygodnie może
jechac tylko dwoje dzieci. Fotele przednie,
oczywiście indywidualne, sportowego
kubełkowego kształtu, mają regulacje
ustawienia wzdłuż nadwozia oraz pochylenia
oparcia. Pozycja kierowcy jest wybitnie
sportowa.
W przeciwieństwie do wygodnego umieszczenia
kierowncy, dzwigna zmany biegów jest chyba
umieszczona zbyt blisko kierowcy. Samochód
wykazuje nadsterowną charakterystykę
prowadzenia, właściwą pojazdom z tylnym
ukaładem napędowym. Jak już wyżej
wspomniano, żródłem napędu prototypowego
pojazdu jest silnik samochodu Fiat 128.
Silnik umieszczony jest nie z przodu, jak to
ma miejsce w Fiace 128, lecz z tyłu,
poprzeczne i obrócony jest w porównanu z
Fiatem 128 o kąt 180°. Znajduje się więc
tuż przed osią tylną z prawej strony
przekładni głownej, natomast chłodnica
znalazła się za osią tylną z lewej
strony. Można mieć jednak
zastrzeżenia co do usytuowania zbiornika
paliwa. Znajduje się on w mało bezpiecznym
miejscu, za tylną osią (z prawej strony),
blisko tylnej ścany nadwozia. Bagażnik
umeszczono w przedniej części pojazdu.
Pojemność bagaznika jest małą, co
spowodowane jest nisko opadającą ku
przodowi linią nadwozia, jak również
ulokowaniem w tym bagazniku koła zapasowego.
Prezentując publicznie prototypową wersję
udanego samochodu sportowego własnej
konstrukcji, warszawska FSO podała jakoby do
wiadomości, że nie tylko wytwarza samochody
wg zagrancznej licencji, lecz prowadzi także
własne prace konstrukcyjno-badawcze. Prace
te, choć nie zawsze muszą kończyć się
wprowadzenem do produkcji seryjnej nowego
pojazdu własnej konstrukcji, świadczą o
możlwości udoskonalania przez fabrykę we
własnym zakresie wyrobów licencyjnych.
Dane
techniczne PF 1100 Coupé
- Nadwozie samonośne, 2-drzwow, 2+2-mejscowe
- Silnik 4-suw., 4-cyl., rzędowy,
umieszczony poprzeczne z tyłu, napędza
koła tylne.
- Nadwozie samonośne, 2-drzwow, 2+2-mejscowe
- Średnica cyl. X skok tłoka/poj. Skokowa -
80x55,5 mm/1116 cm3.
- Moc maks. 55 KM (DIN) przy 6000 obr/min.
- Stopień sprężania 8,8:1
- Skrzynka przekładniowa 4-biegowa,
synchronizowana, sterowana krótką
dźwignia, umieszczoną w podłodze
- Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne,
sprężyny śrubowe, amortyzatory
teleskopowe, stabilizator.
- Zawieszenie tylne: kolumny amortyzatorów
teleskopowych ze sprężynami śrubowymi,
wahacze skośne.
- Hamulce hydrauliczne, przednie i tylne
tarczowe, hamulec ręczny, mechaniczny na
koła tylne.
- Ogumienie o wymiarach 165 SR13 (radialne)
- Masa własna pojazdu ok. 900 kg.
- Prędkość maks. -140 km/h
- Zużycie paliwa - ok. 8./100 km
Artykuł Zdzisława Podbielskiego "Poznajemy
samochody Polski Fiat 1100 Coupé"
z czasopisma Młody Technik nr. 1/1975
Artykuł o
PF 1100 Coupe (plik w wysokiej
rodzielczości).
|
|
Polski Fiat 1100
Coupé - pojazd prototypowy wytworzony przez
FSO tylko w jednym egzemplarzu. Wiele
zespołów i części pochodziło z
wytwarzanych w FSO samochodów licencyjnych
(PF 125p) i innych
włoskich Fiatów - 132p, 128.
Wnętrze
Polskiego Fiata 1100 Coupé zbliżone jest do
Seata 1200 Sport - czy to tylko przypadek?
Koło kierownicy pochodzi z Fiata X 1/9
Bertone, wloty powietrza od Fiata 128
(Zastava 1100), cięgła sterujące oraz
tunel środkowy pochodzą od PF 125p.
Wskaznki kołowe prawdopodobnie pochodziły z
Fiata 128 Sport, lub Zastavy.
Jedyny
egzemplarz prototypu Polskiego Fiata 1100
Coupé niestety nie zachował się - został
zniszczony. Płyta podłogowa na jakiej
został oparty pochodziła z Zastavy 1100.
Artykuł z
czasopisma MT nr. 1/1975
Projektatnem
nadwozia był Zbigniew Wattson.
Zderzak
przedni ze zintegrowanym spoilerem jest
bezwątpienia "zapozyczeniem
stylistycznym" z Fiata X 1/9 Bertone
Przód auta
jak i jego ogólna sylwetka była bardzo
podobna do tej jaką Lotus w połowie lat
70-tych zaprezentował w modelu Esprit S2.
Prototyp
studyjny Fiat 1100 Coupe obok Fiata 128 Coupe
- porówanie proporcji nadwozia.
Prototyp
studyjny 128 Pulsar - bazujący na
samochodzie Fiat 128 Coupé, projektu
Michelotti'ego (Włochy) z roku 1972. Jest on
bardzo zbliżony do PF 1100 Coupé z tym, że
włoski prototyp był zbudowany na płycie
podłogowej 128 z silnkem umieszczonym
poprzecznie z przodu.
Vignale
Fiat 128 - mimo podobieństwa do 128 Pulsar,
nie był prototypem, lecz samochodem
wytwarzanych w małych seriach. Firma Vignale
podobnie jak Moretti, wykorzystywała
zespoły seryjnych pojazdów Fiata do swoich
nieseryjnych nadwozi.
|
|