|
Francis
Lombardi Carrozzeria Francis
Lombardi, została założona przez
Charls'a Francis'a Lombardi (1897-1983) i
przeszła do historii włoskiej motoryzacji.
Jej założyciel jawił się jako człowiek
odważny, zmysłowy o wielu talentach i
wielkiej charyzmie. Zanim związał się z
branżą motoryzacyjna był asem włoskiego
lotnictwa I wojny światowej, konstruktorem i
jako pilot pobił kilka rekordów m.in. na
samolocie FIAT-Ansaldo AS1-AAVG odbywając
bez lądowania trasy Rzym-Somali (1930r.),
Rzym-Mogadisz (1931 r.), Tour Africa (1931
r.) – przelatując dystans 27.600 km pod
afrykańskim niebem. W 1938 r. założył
własną firmę AVIA Varcelli Anonima
Industria Aeronautica która
wyprodukowała rewelacyjny samolot
szkoleniowy FL.3 używany do ćwiczeń m.in.
przez RAF. Od 1947 r. rozpoczyna się
działalność związana z motoryzacją, od
1950 oficjalnie pod firmą Carrozzeria
Francis Lombardi w Varcelli.
Firma projektowała głównie dla Fiata, oraz
Lancii przerabiając opracowane już modele,
ale zaprojektowała i produkowała w swoich
zakładach całkowicie własne pojazdy pod
nazwą FL (pod skrótem FL kryje się
nazwa firmy Francis Lombardi).
Zajmowała się także projektami pojazdów
użytkowych i specjalnych. Szczególnym
zaufaniem darzyła go firma FIAT zlecając mu
nowe opracowania jak też przeróbki już
istniejących projektów. Najbardziej znane
to Fiat 127 4-door, Fiat 850 4-door, Fiat
1300/1500 2-door. Firma Francis Lombardi
projektowała i produkowała dla takich firm
jak: FIAT, Maserati, Lancia, Abarth, VW, NSU,
Studebaker i pod swoją marką. Zakłady
zamknięto w 1976 r., choć jeszcze pod
marką FL biuro dalej projektowało.
Savio
Savio Carrozzeria firma z
Turynu powstała w 1919r., przez braci Antonio
i Giuseppe Savio.
Od samych początków zajmowała się budową
nadwozi samochodowych zabudowywanych na
seryjnych podwoziach produkowanych aut.
Zakład produkował dla takich marek Itala,
OM, Isotta Fraschini, Ansaldo, Chiribiri,
Alfa Romeo, Fiat and Lancia. Firma istnieje
do dzisiaj i jest uważana za jedną ze
starszych tego typu we Włoszech.
W roku 1975 rozpoczeła produkcję samochodu
opartego na podzespołach fiata 126. FIAT
JUNGLA 126 to projekt przedstawiony FIAT-owi
który miał szanse produkcji seryjnej w
zakładach fiata jednak do tego nie doszło.
Model pozostał w produkcji tylko przez savio
carrozzeria jako kontynuacja modelu jungla
600 modelu opartego na mechanice innego
tylnonapędowego fiata 600. Innymi modelami
Fiata jakie były prdukowane to Panda I
(pseudo-cabrio), Uno (cabrio-buggy)
|
|
Okładka broszury reklamowej
Francisa Lombardi Fiat 128, zwraca uwagę
inny kształ atrapy i błotnika niż w
seryjnym 128. Na zderzaku widoczny
kierunkowskaz, identyczne posiadały
"luksusowe GT" Iso Griffo.
Przód Fiata 128 w
wykonaniu Francisa Lombardi, swoim wygladem
przypomina Autobianchi A111. Auto wizualnie
ładniej się prezentowało od swojego
konkurenta Fiat 128 Moretti (poniżej).
Autobianchi
A111 konkurent Fiata 128 w klasie
kompaktowych przednionapędowych sedanów.
Fiat 128 FL
Koncepcja
nowego nadwozia do seryjnego 128 sedan.
Samochód pod nazwą Star su Fiat 128
zaprezentowany w 1972 r. Bryła nadwozia
przypomina niemiecki NSU Ro80.
Savio Fiat
128 coupe, powstało w roku debiutu 128 w
1969 r. Fiat ze swoim coupe pojawił się
dopiero w 1972 r. Przód Savio przypomina 128
coupe S z pojedynczymi lampami.
|
|