|
Fiat 128
Przedni
napęd po raz pierwszy zastosował Fiat w
samochodzie produkowanym pod swoją marką, w
1969 r. w modelu 128. Była to ważna
decyzja, ponieważ cały przedni układ
napędowy ustawiono poprzecznie w
samochodzie. Z podjęciem tej decyzji Fiat
zwlekał dość długo. Pierwsze samochody z
silnikami ustawionymi poprzecznie i
napędzającymi koła przednie pojawiły się
seryjnie już pod koniec lat
pięćdziesiątych. Były to rewelacyjne wozy
angielskie BMC-Mini (Mini Cooper).
Powstawały dalsze tego typu konstrukcje. We
Włoszech pierwszą firmą, która
zastosowała poprzeczny przednionapędowy
układ była Autobianchi, która w 1964 r.
rozpoczęła produkcję samochodu o nazwie
Primula. Był już więc wzorzec samochodu na
rodzimym, włoskim rynku. Skorzystano z tego
w nowym Fiacie 128, tak samo jak w Primuli
rozmieszczono zespoły układu napędowego.
Patrząc w kierunku jazdy samochodu
sprzęgło, skrzynia biegów i przekładnia
główna znajdują się po lewej stronie
silnika. Skrzynia biegów, 2-wałkowa jest w
osi wału korbowego silnika. Rozwiązanie to
ze względu na umieszczenie skrzyni biegów
obok silnika, a nie pod nim, umżliwiło
obniżenie zamontowania układu napędowego w
pojeździe, a więc obniżenie linii
przedniej partii nadwozia.
Przekrój
przez samochód Fiat 128
(powiększenie)
|
Poza
tym przez pominięcie kół pośrednich w
przekazywaniu napędu z silnika do skrzyni
biegów, zmniejszono hałas pracujących
elementów. Ze względu na umieszczenie
przekładni z lewej strony silnika - obok
skrzyni biegów, napęd przekazywany jest na
półosie, które mają nierówną długość
- prawa półoś jest dłuższa. Rozmieszczenie
poszczególnych zespołów układu
napędowego zastosowane w Fiacie 128
później zastosowano w Autobianchi A112,
Fiacie 127 i Lanci Delta*. Jest to
najbardziej rozpowszechnione rozwiązanie:
mają taki układ m.in. wozy Volkswagen -
Polo, Derby, Golf, Jetta, Scirocco, Honda
Civic, Acord i Prelude, Chevrolet Citation,
Buick Skylark, Opel Kadett, Talbot Horizon
i inne. Silnik, sprzęgło i skrzynia biegów
znajdują się przed osią przednią
samochodu. Aby pomieścić wszystkie elementy
napędowe z przodu, zastosowano smukłe
kolumny McPherson w przednim zawieszeniu -
zajmujące mało miejsca. Z przodu
zmieściła się jeszcze chłodnica,
akumulator, a także koło zapasowe, które
umieszczono nad silnikiem.
Komora
silnikowa Fiata 128
|
Firma
Fiat nie bez racji reklamuje samochód: że
aż 80 % jego objętości oddana jest do
dyspozycji użytkownikowi, pozostała,
niewielką objętość w samochodzie zajmują
urządzenia techniczne. Wnętrze nadwozia
tego przecież niewielkiego gabarytowo
pojazdu jest duże. Wygodnie można jechać
nie tylko na dwóch przednich indywidualnych
fotelach, ale także z tyłu. Odległość od
oparcia tylnej kanapy do oparcia przedniego
fotela wynosi 845 mm. Nie brakuje miejsca na
nogi pasażerów siedzących z tyłu. Dużo
miejsca we wnętrzu nadwozia uzyskano nie
tylko przez zblokowanie z przodu układu
napędowego, ale przez wprowadzenie
odpowiednich proporcji wymiarów całego
pojazdu. Przy długości całkowitej poniżej
4 m. Rozstaw osi kół jest duży, wynosi 2,5
m. Wnęki kół nie zmniejszają więc
przestrzeni osobowej; również dużo miejsca
(370 dm3) jest w bagażniku. Nie ma tam koła
zapasowego - pod podłogą bagażnika
umieszczono płaski zbiornik paliwa o
pojemności 38l. Nie jest to bezpieczne
umieszczenie zbiornika paliwa, za osią
tylną i blisko zderzaka tylnego. Pamiętać
jednak trzeba, że konstrukcja tego pojazdu
pochodzi z lat 60-tych. Nadwozi Fiata 128
swoim wyposażeniem wewnętrznym przypomina
Polskiego Fiata 125p. Te same obicia
tapicerskie bocznych ścian i sufitu, klamki,
podłokietniki, korbki mechanizmu podnoszenia
szyb, fotele (z wyjątkiem oparć, które są
cieńsze) i ich regulacja. W tym
podobieństwie wnętrza nadwozia obydwu
samochodów rzuca się w oczy brak tunelu
wału napędowego (biegnącego wzdłuż
nadwozia w PF125p), dlatego wydaje się że
wnętrze Fiata 128 jest obszerniejsze.
Rozmieszczenie wskaźników i
przełączników na desce rozdzielczej Fiata
128 jest zupełnie inne niż w Polskim Fiacie
125p, choć cięgła i kontrolki świetlne
są te same. Podobieństwo poszczególnych
części wyposażenia wnętrza nadwozia
pomiędzy Fiatem 128 a naszym Fiatem 125p
wynika stąd, ze samochody te należą do
jednej grupy modeli serii 120 o daleko
posuniętej unifikacji. Pełna zamienność
niektórych detali istniała w produkowanych
przez Fiata modelach: 124,124S,125,125S,128
oraz w naszym 125p i radzieckim WAZ-ie
(Łada). W opisie Fiata 124 podkreślano, że
samochód ten zapoczątkował nową
generację fiatowskich pojazdów z racji
nowoczesnego nadwozia. Kontynuatorem tej
generacji nadwoziowej jest Fiat 128, ale
wniósł on jeszcze inny ważny akcent
konstrukcyjny, przedni układ napędowy.
Osiągnięcia te zdobyły sobie uznanie. Międzynarodowe
jury corocznego konkursu na "samochód
roku", podobnie jak w przypadku Fiata
124 z 1966 r. trzy lata później również
Fiata 128 zaszczycono tym tytułem.
Silnik Fiata 128 jest ciekawie wykonany; ma
mało części wykonanych metodą kucia.
Podstawowe elementy, jak: kadłub silnika,
wał korbowy, a nawet korbowody są odlewane
z żeliwa (pierwsze modele miały tłoki
odlewane z żeliwa, które zastąpione
zostały aluminiowymi typu Termic), natomiast
głowica odlana jest ze stopu lekkiego.
Wałek rozrządu znajduje się w głowicy i
napędzany jest od wału korbowego
ułożyskowanego w 5 punktach za
pośrednictwem paska zębatego. Pasek pracuje
w osłonie wykonanej z tworzywa sztucznego.
Zawory ssące i wylotowe ustawione są w
jednym rzędzie. Regulacja luzu zaworów
odbywa się przy pomocy płytek stalowych o
różnej grubości. Płytki te wkłada się
po ściśnięciu przyrządem sprężyny
zaworowej. Kanały ssące i wylotowe są na
jedna "tylną" stronę silnika, tam
tez znajdują się oba kolektory - ssący i
wylotowy. Przy przedniej ścianie poprzecznie
ustawionego silnika jest aparat zapłonowy,
filtr oleju, świece zapłonowe oraz miarka
poziomu oleju, a prądnica jest z drugiej
strony silnika. Kadłub silnika pochylony
jest pod kątem 20° do przodu , w celu
zmniejszenia wysokości jednostki napędowej.
W momencie wprowadzenia do seryjnej produkcji
Fiat 128 miał silnik o pojemności
skokowej 1116 cm3 rozwijający moc 40kW
(55KM). Zapewniał on pojazdowi dynamikę - w
ciągu 19,1 s (16,1 s -**) rozpędzania
ze startu stojącego Fiat 128 osiągał
prędkość 100 km/h. W ciągu 10-letniej
produkcji wprowadzono obok silnika
podstawowego 1,1l., wersję 1,3 l. Samochód
był produkowany w kilku wersjach
nadwoziowych. Wycofany został z linii
montażowej w 1979 r. ***- zastąpił go nowy
Fiat Ritmo, do którego wbudowano silniki i
zespoły pochodzące z Fiata 128. Zawieszenie
przednie i tylne Fiata Ritmo adoptowane jest
z wcześniej produkowanego Fiata 128,
podobnie jak silniki o pojemności 1.1 l.
oraz 1.3 l. Na bazie tych silników powstała
jednostka napędowa o pojemności 1.5 l.
Jeśli przyjmiemy, że silnik o pojemności
skokowej 1116 cm3 jest podstawową jednostką
napedową Fiata Ritmo (128), to następna
wersja silnikowa 1302 cm3 powstała przez
zwiększenie średnicy cilindrów, a
następna o pojemności 1498 cm3, wymagała
zmiany wału korbowego dla uzyskania
większego skoku tłoków. W Polsce Fiat 128
jest dobrze znany w wersji jugosłowiańskiej
Zastavy 1100, która różni się od wzoru
licencyjnego tylną częścią nadwozia.
Fiat
rozpoczął produkcję Fiata 128 w Argentynie
w 1971r, a więc równo 2 lata po
uruchomieniu produkcji w Europie. W Ameryce
Łacińskiej były wytwarzane dwie odmiany
Fiata 128 - sedan 4 drzwiowy, oraz 5 drzwiowe
kombi, o nazwie Familiar które nigdy nie
było wytwarzane przez Fiata w Europie.
Wszystkie modele Fiata 128 produkowane w
Argentynie, aż do 1979 r. były wytwarzane z
silnikiem 1116cm3, rozwijającymi moc 55KM. W
roku 1979 został wprowadzony do produkcji
Fiat 128 Europa, który był zmodernizowaną
wersją 128, identyczną jak produkowaną w
Europie. Zmieniony został przód ze
światłami, atrapa, oraz zderzaki, i
wystrój wnetrza. Światła w modelu 128
Europa były jednak większe niż w modelu
europejskim. Do końca 1982 były montowane w
Fiatach 128 silniki o pojemności 1290 cm3 z
4 biegową skrzynią. Były też dostępne
wersje z 5 biegową skrzynią biegów, które
miały oznaczenie CL5. W roku 1983 r.
wprowadzono do produkcji zmodernizowaną
wersję Fiata 128 o nazwie Super Europa ze
zmienionym oblachowaniem przodu i tyłu, oraz
szerokimi plastikowymi zderzakami. Ta wersja
Fiata 128 była nieco dłuższa od
standartowego 128 i nigdy nie była
produkowana w Europie. W 1986 r. wprowadzono
do produkcji Fiaty 128 z silnikami o
pojemności 1480 cm3, które w Europie były
znane z Fiatów Ritmo i Regata.
* - Lancia od 1969 należy do koncernu Fiata,
który to wytwarzał w dużej liczbie
egzemplarzy pojazdy średniej klasy, przede
wszystkim model Ritmo (128). Z tego właśnie
samochodu pochodzi silnik Delty ułożony
poprzecznie przed przednią osią. Obie
odmiany silników 1300 i 1500 cm3, mają o
około 7 kW (10 KM) większą moc niż w 128.
Uzyskano ją przez wprowadzenie
dwugardzielowego gażnika Weber, poprawienie
układu ssącego i wylotowego, a w większym
silniku wprowadzono tranzystorowy, bezstykowy
zapłon. Lancia Delta z silnikiem o
pojemności 1301cm3 rozwijała moc 78 KM
natomiast z silnikiem o pojemności 1498cm3
rozwijałą moc 85 KM.
** - W zalezności od wersji.
*** - Według strony www.Carsfromitaly.com w roku 1985 zjechał ostatni
model Fiata 128 z taśmy produkcyjnej. Na
przestrzeni 16 lat zostało łącznie
wyprodukowanych, w różnych wersjach
nadwoziowych 2 776 000 egzemplarzy Fiata 128,
oraz 330 800 sztuk Fiatów 128 Coupé i Sport
3p.
|
|
GALERIA
|
Pierwszy
egzemplarz Fiata 128 z 1970 r.
Fiat 128
1100 model z 1974 r.
Bagażnik
Fiat 128 mieścił 370 l.
Fiat 128
był importowany do Stanów Zjednoczonych,
głównie na wschodnie wybrzeże. Na zdjęciu
wersja przystosowana do przepisów
obowiązujących w USA, z oświetleniem na
bocznych błotnikach i pod zderzakiem
Fiat 128
Familiare był w Stanach Zjednoczonych
sprzedawany pod nazwą Station Wagon. Fiaty
eksportowane do USA miały silniki o
pojemnosci 1290 cm3, oraz 1490 cm3.
Fiat 128 w
wersji eksportowej do USA, model po
modernzacji w Europe w 1976 r.
Fiat 128,
model po modernzacji w 1977 r.
Fiat 128
Familiare model produkowany między 1970-1977
r.
Fiat 128 w
wersji 3-drzwiowej Familiare i Panorama był
wytwarzany tylko we Włoszech. Panorama
miała masywniejszy tylny słupek, oraz
całą niedzeiloną szybę boczną.
Fiat 128 w
wersji 5-drzwiowej Familiar był wytwarzany
tylko w Argentynie
Wnętrze
Fiata 128 po modernizacji przeprowadzonej w
1977 r.
Fiat 128
Super Europa 1500, był wytwarzany tylko w
Argentynie. Fiat 128 Super Europa był
wytwarzany również w wersji 5 drzwiowego
kombi
|
|