|
Fiat 128 Rally
Fiat
128 Rally 1300 został wprowadzony do
produkcji w marcu 1971 r. jako model sportowy
normalnego modelu 128, którego nadwozie
bazowało na 2 drzwiowym sedanie. Od
standardowego modelu różnił się sportową
stylistyką elementów nadwozia, czemu wyraz
dawały dodatkowe reflektory, oraz sportowe
zderzaki, a dokładniej dwie połówki
zderzaka połączone chromowanym elementem
ozdobnym, odsłaniającym wloty powietrza na
przednim pasie.
Z tyłu różnica od standardowego modelu
była jeszcze wyraźniejsza. Fiat 128
Rally otrzymał nowe przetłoczenie tylnego
pasa z osadzonymi okrągłymi kloszami lamp.
Identyczny zespół lamp tylnych posiadał
Fiat 850 Sport, w których to zostały
zblokowane w jednym kloszu światła
pozycyjne i kierunkowskazy, a w drugim
światła stop z lampą cofania. Tarcze
kół bez kołpaków mają ozdobny, sportowy
kształt, i są wykonane ze stopów magnezu.
Sportowy charakter posiadało wnętrze
samochodu. Koło kierownicy wyłożone było
drewnem i było identyczne jak w Fiacie 850
Sport i Special. Na tablicy wskaźników
obok prędkościomierza pojawił się
obrotomierz, w prędkościomierz został
wkomponowany wskaźnik poziomu paliwa. Wskaźnik
ciśnienia oleju (jak przystało na samochód
sportowy) oraz temperatury cieczy
chłodzącej zostały osadzone na desce
rozdzielczej w miejscu wykorzystywanym w
modelu standardowym na popielniczkę. W
podłodze został osadzony schowek na drobne
przedmioty, wraz z popielniczką. Silnik
Fiata 128 Rally poza mocą nie różnił się
od modelu standardowego. Miał pojemność
1290 cm3 i rozwijał moc 82 KM. Zwiększenie
mocy uzyskano dzięki wprowadzeniu
2-gardzielowego gaźnika oraz zmianie
kolektora ssącego i wydechowego w celu
lepszego odprowadzania spalin. Zabiegi te
spowodowały zwiększenie stopienia
sprężania z 9,2 do 9,8. Przez co została
zwiększona dynamika i tak już dynamicznego
samochodu. Do 100 km/h Fiat 128 Rally
rozpędzał się 12,5 s. Prędkość
maksymalna Fiata 128 Rally 1300 wynosiła 170
Km/h. Fiat 128 Rally już nie posiadał koła
zapasowego nad silnikem jak model podstawowy,
które trafiło do bagażnika. Było to
związane z umieszczeniem usztywniającej
belki przymocowanej do trzpienia mocującego
koło zapasowe, oraz w poprzek komory
silnikowej przymocowane do muld kolumn
McPhersona. Zabieg ten miał na celu
usztywnienie przodu na wypadek gwałtownych
przeciążeń, które mógł nie wytrzymać
nie usztywniony przód samochodu, ponieważ
silnik standardowo jest przymocowany od spodu
do nadwozia poprzeczną belką na trzterech
śrubach - dwie do przegrody czołowej, -
dwie do przedniego pasa. Obok silnika 1300
Fiat 128 Rally był wytwarzany z silnikiem o
pojemności 1580 cm3, o mocy 93 KM (przez
firmy specjalizujące się w tuningach
standardowych samochodów Fiata - Giannini),
dającą pojazdowi predkość maksymalną 175
km/h, a predkość 100 km/h z silnikiem 1600,
osiągał już po 9,5 s. W drugiej
połowie lat 70-tych Fiata 128 Rally
zastąpił Fiat 128 Abarth (sprzedawany
również pod nazwą sport), który podobnie
jak poprzednik był "usportowionym"
sedanem.
Fiat
128 IAVA
W
Ameryce Południowej Fiat nigdy nie
produkował wersji sportowych Fiata 128 tj.
Fiata 128 Rally, Sport 3p, czy tez Coupé. Za
to wprowadził do produkcji limitowaną
serję Fiata 128 i Fiata 128 Europa z
silnikami o sportowej charakterystyce, z
krótko zestrojonymi przełożeniami oraz
aluminiowymi szprychowymi felgami. Sportowe
było też wnetrze samochodu co podkreslały
sportowe koło kierownicy i zestaw
wskażników (inny niż w modelu Fiat 128
Rally) oraz sportowe siedzenia. Wzrost mocy
uzyskano poprzez zastosowanie 2-gardzielowego
gaźnika typu WEBER i lepsze odprowadzenie
spalin przez dwa odcinki rury wylotowej
połączonej z 2 wylotowym kolektorem
wydechowym identycznym jak w modelu Fiat 128
Sport, stopień sprężania pozostał
niezmieniony i wynosił 8,8. Owe limitowane
wersje miały nazwę Fiat 128 IAVA ("Instituto
Argentino de vehiculos de avanzada."),
natomiast Fiat 128 Europa IAVA 1300, ponadto
miały oznaczenie TV1300. Można powiedzieć,
że Fiat 128 IAVA był odpowiednikiem
europejskiego Fiata 128 Rally. Orginalne
Fiaty 128 IAVA miały silniki o pojemności
1116cm3 rozwijały moc 63 KM a więc 8 KM
więcej niż standardowy Fiat 128 z silnikiem
1100, co pozwalało rozpędzić samochód do
100 km/h w 16,1 s, a maksymalny moment
obrotowy wynosił 77 NM przy 3000 obr/min,
Modele Fiata 128 IAVY 1300 posiadały w
zależności od wersji od 73 do 88 KM,
umożliwiając rozpędzić samochód do
predkości 170 Km/h.
|
|
GALERIA
|
Fiat 128
Rally 1300 model z 1971 r.
Wskazniki
Fiata 128 Rally, obok predkościomierza
został umieszczony obrotomierz
Deska
rozdzielcza Fiata 128 Rally, w miejscu
wykorzystywanym w standardowym 128 przez
popielniczkę wbudowano wskażniki ciśnienia
oleju, oraz wskaznik temperatury cieczy
chłodzącej. Identyczny zestaw wskażników
posidała Zastava 1100 Special
Komora
silnikowa Fiata 128 Rally, z widocznymi
wzmocnieniami.
Fiat 128
Abarth zastąpił Fiata 128 Rally, w drugiej
połowie lat 70-tych.
Wnetrze
Fiat 128 Abarth, już nie miało polotu
Rally, wersja ta również była sprzedawana
jako Sport. W porównaniu z Rally silnik 1.3
miał tylko 60 KM.
Wersja
sport posiadała czarne malowane pasy na
bokach nadwozia i klapach - co miało
podkreślać sportowy charakter wozu.
Zagłówki
na tylnej kanapie były wyposażeniem
fabrycznym.
Napis
ABARTH na czarnym pasku miał być
wyróżnikiem od "normalnej" 128.
Fiat 128
1100 IAVA
Fiat 128
1300 Europa IAVA
Akcesoria
sportowe Fiata 128 IAVA, aluminiowe
szprychowe obręcze kół, wskażniki,
sportowe koło kierownicy, kolektor wydechowy
od Fiata 128 Sport
Wskazniki
Fiata 128 IAVA 1100, obok predkościomierza
został umieszczony obrotomierz
Fiat 128
IAVA 1100 model z 1972 r.
Wnętrze
Fiat 128 IAVA
produkowane w latach 1972-1978.
|
|