|
Fiat X 1/9 Bertone Dwumiejscowe samochody
sportowe charakteryzują się zazwyczaj
wysokimi właściwościami dynamicznymi i nie
mniej wysoką ceną sprzedaży. Oprócz
takich wozów jak np. Ferrari BB512
czy de Tomaso Pantera budowane są
tańsze samochody 2-miejscowe. Do
najtańszych tego typu wozów należy Fiat X
1/9, lecz cena tego pojazdu równała się w
przybliżeniu cenie Fiata 132. Fiat X 1/9
zasługuje na uwagę przede wszystkim ze
względów technicznych. Jest to
interesująca konstrukcja. O oryginalności
tego wozu świadczy jego wygląd. Linia
nadwozia w kształcie klina jest bardzo
korzystna pod względem aerodynamicznym i
bardzo nowoczesna. Trudno się dziwić, skoro
nadwozie opracowała słynna firma Bertone.
Opracowanie tak niskiego nadwozia było
możliwe ze względu na nietypowe, ale bardzo
modne rozmieszczenie układu napędowego. Cały
zespół napędowy Fiata X 1/9 mieści się
bowiem tuż przed osią tylną
"centralnie". Zajmuje on mniej
miejsca niż jest to potrzebne do przewozu 2
osób na tylnym siedzeniu. Do budowy nadwozia
użyto tworzywa sztucznego, z którego
wykonany jest m.in. dach samochodu. Dach
można łatwo zdejmować i chować w
bagażniku przednim. Aby zabezpieczyć
jadących przed skutkami przewrócenia się
samochodu na dach, pojazd ma bardzo sztywne
obramowanie okna tylnego. Pomimo szerokich
słupków tylnego okna widoczność z tyłu
jest bardzo dobra; przecież tylną szybę
mamy tuż za plecami i wewnętrzne lusterko
zupełnie wystarcza. Widoczność z przodu
jest wprost doskonała - mało jest
samochodów seryjnych o tak nisko opadającej
masce przedniej. Prowadzenie Fiat X 1/9 może
sprawiać tylko przyjemność. Ułatwia je
dobrze przemyślane rozmieszczenie
poszczególnych elementów wnętrza nadwozia.
Samochód ma tylko dwa miejsca siedzące, ale
bardzo wygodne. Są tu dwa indywidualne
fotele, głębokie, anatomiczne
ukształtowane. Oparcia foteli są wygodne, w
górnej części tworzą zagłówki.
Urządzenia sterowania i wskaźniki
znamionują samochód sportowy wyższej
klasy. Charakter wnętrza sportowego
samochodu uzyskano z widocznym celem. Nie
istniała np. konieczność budowania
konsoli, na której umieszczono wskaźniki i
przełączniki. Konsola taka powstaje
zazwyczaj dlatego, że skrzynia biegów
wchodzi do wnętrza pojazdu, trzeba ją
obudować i wtedy wykorzystuje się do
umieszczenia urządzeń sterowania. W X 1/9
konsolę wbudowano celowo, gdyż umieszczenie
na niej wskaźniki mogły mieć miejsce w
desce rozdzielczej.
Przekroje
przez samochód Fiat X 1/9 Bertone
(powiększenia)
|
Dynamika samochodu
jest wysoka. Fiat X 1/9 obciążony przez
dwie osoby rozpędza się do 100 km/h w
ciągu 13,4 s. Jest to wartość nieco
gorsza od Fiata 128 Coupé 1300. Za to
prędkość maksymalna Fiata X 1/9 (Fiat X
1/9 1300, 170 km/h) była wyższa ze względu
na zmniejszające przełożenie 4-biegu
(0,959:1 - "nadbieg") i mniejsze
opory powietrza wywoływane przez podwozie. W
dalszych latach produkcji samochód otrzymał
skrzynię biegów o 5 przełożeniach do
jazdy w przód. Silnik Fiata X 1/9 razem z
mechanizmami przeniesienia napędu, pochodzi
ze wspomnianego modelu Fiata 128 Coupé 1300.
Mechanizmy te ustawione są również
poprzecznie, ale z tyłu, przed osią tylna. Pomiędzy
silnikiem a fotelami jadących, w wydzielonym
przedziale znajduje się pionowo ustawione:
koło zapasowe (z prawej strony) i 48 l.
Zbiornik paliwa. Dostęp do koła zapasowego
jest bardzo łatwy od strony pomieszczenia
osobowego po pochyleniu oparcia fotela
pasażera. Za silnikiem jest pomieszczenie
bagażowe, a tuż przy ścianie tylnej
ustawiony w poprzek tłumik układu
wylotowego. Nie zmieściła się w pobliżu
silnika chłodnica, zresztą nie
spełniałaby tam skutecznie swojego zadania.
Umieszczono ją z przodu, jest niska i bardzo
szeroka. Długimi przewodami biegnącymi
wzdłuż pojazdu w tunelu (podobnie jak wał
napędowy w samochodach z silnikiem
ustawionym z przodu, napędzającym koła
tylne) chłodnica połączona jest z
silnikiem. Płyn do układu chłodzenia
uzupełnia się wlewając nie do chłodnicy,
lecz do zbiorniczka wyrównawczego
umieszczonego z lewej strony silnika. Znaczne
oddalenie chłodnicy od silnika
spowodowało,że do układu chłodzenia
trzeba wlewać aż 11,6 l. płynu. Oprócz
chłodnicy i wentylatora napędzanego
silniczkiem elektrycznym z przodu samochodu
umieszczony jest akumulator oraz urządzenia
unoszące, chowane reflektory przednie. Fiat
X 1/9 wyposażony jest w dwie komory
bagażowa, z przodu i z tyłu za silnikiem,
mają one pojemność 125+155=280 l. Jest to
wystarczająca ilość miejsca na bagaże
dwóch osób, dla których przeznaczony jest
ten samochód. Zresztą ciężar użyteczny
pojazdu wynosi zaledwie 200 kg, czyli 2 osoby
i 50 kg bagażu. W momencie oficjalnej
prezentacji., która odbyła się 26
listopada 1972 r. samochód nosił oznaczenie
X 1/9. Oznaczenie to wskazywało na
prototypowy charakter konstrukcji. Był to
bowiem pierwszy samochód firmy Fiat z
silnikiem umieszczonym tuż przed osią
tylną - "centralnie". Zamiarem
wytwórni była sprzedaż tego pojazdu na
rynku amerykańskim. Wóz jednak dobrze
przyjął się w Europie. Nie zmieniono
oznaczenia i "prototyp" wytwarzany
jest już 11 lat (1983 r.) W 1978 r.
Otrzymał "większy" silnik o
pojemność 1498 cm3 i 5-biegową skrzynię
przekładniową. Wzrosła tym samym dynamika
pojazdu, prędkość 100 km/h samochód z
"większym" silnikiem uzyskuje już
11,7 s. rozpędzania (prędkość
maksymalna Fiata X 1/9 1500 wynosiła 180
km/h). W wersji kierowanej na eksport do
Stanów Zjednoczonych Fiat X 1/9 ma silnik z
wtryskiem paliwa systemu Bosch L-Jetronic. Na
początku lat 70- tych Fiat zlecił firmie
Bertone opracowanie 2-miejscowego Spidera na
bazie Fiata 128. Z tego projektu powstał
Fiat X 1/9, który był prototypem Fiata 128
Spider (zródło www.carsfromilaty.com ). Po zaprzestaniu produkcji
przez koncern Fiata w 1983 r. Fiata X 1/9,
był dalej wytwarzany przez firmę Bertone
pod nazwą Bertone X 1/9. Do momentu
zaprzestania produkcji przez firmę Bertone w
1988 r. Fiat X 1/9 był sprzedawany przez
sieć dealerską Fiata.
|
|
Przedni bagażnik Fiata X
1/9 miał pojemność 125 l.
Komora
silnikowa Fiata X 1/9 z centralnie
umieszczonym silnikiem. Silniki Fiata
X 1/9 (1.3 i 1.5 l.) razem z
mechanizmami
przeniesienia napędu, pochodzą z
Fiata 128
Wnętrze
Fiat X 1/9
|
|
|