INDEX
AKTUALIZACJA
Wyczynowe 128
Dane techniczne
Modele
Fiat 128 na rajdach
Fiat 128 w USA
Artykuły o 128 w R&T
Klub 128 w Niemczech
Klub Zastava w Polsce
Moretti 128 (Fiat 128)
Model 3D Fiat 128
Fiat Ritmo
Moje samochody
HISTORIA
         
  Fiat 128 Sport 3p

W sierpniu 1975 r. wprowadzono do produkcji samochód nazwany Fiat 128 3P. Zastąpił on dotychczasowy model 128 Coupé. Nie jest to zupełnie nowy samochód, lecz zmodernizowana wersja poprzedniej. 3P-to "tre porte", co oznacza po włosku 3-drzwiowy. Panująca wtedy moda na uniwersalne nadwozia, nawet typu
sportowego-coupé spowodowała, że wiele firm, a wśród nich Ford w modelu Capri II i SAAB w modelu 99 Coupé, wprowadziło uniwersalne nadwozia. Uniwersalność tych nadwozi polega na tym, że w tylnej ścianie nadwozia silnie pochylonej do przodu, wycina się duże drzwi, otwierane wraz z oknem. Problem jest bardziej złożony niż to wynikałoby z krótkiego stwierdzenia wycina się drzwi". Po takim wycięciu tylna partia nadwozia straciłaby sztywność, dlatego wprowadza się do niej istotne zmiany konstrukcyjne (przede wszystkim wzmacnia się ją), choć na zewnątrz zmiany te nie zawsze są widoczne. Tylne drzwi Fiata 128"3P unoszone są do góry i ustalane w położeniu uniesionym przez podporę teleskopowa. Bagaże wkładane tylnymi drzwiami mogą mieć nawet duże rozmiary. Dużych rozmiarów jest także pomieszczenie bagażowe o wysokości 830 mm, szerokości 1230 mm (odległość pomiędzy wnękami kół-905 mm) i długości 750 mm. Ostatni wymiar ulega zdecydowanemu zwiększeniu, do 1300 mm, po złożeniu tylnego siedzenia. Składa się je tak samo, jak w samochodach typu kombi, z tym jednak, że Fiat 128 3P ma górną półkę zasłaniającą przestrzeń bagażową umieszczoną na wysokości dolnej krawędzi okien; półkę tę można zresztą wyjmować. Oprócz tylnych drzwi i dużego tylnego okna, model 128 3P różni się od modelu 128 Coupé wykrojem bocznego okna tuż za drzwiami. Dolna krawędź tego okna w dawnym modelu wznosiła się do góry, teraz przebiega poziomo. Okno jest większe i lepsza jest widoczność kierowcy do tyłu. W sumie powierzchnia szyb wzrosła w nowym samochodzie o 10%. Różnice są również w kształcie kraty wylotu powietrza i zderzaków. Podwozie nowszego pojazdu jest to samo, co było w 128 Coupé. Ten sam jest rozstaw kół i rozstaw osi.. Jedynie długość całkowita samochodu wzrosła o 2 cm-zwiększył się głównie zwis przedni, czyli odległość od zderzaka przedniego do osi przednich kół. Jak w przypadku samochodu 128 Coupé, klient ma do wyboru pojazd z silnikiem 1100 lub 1300 cm3. Obie jednostki napędowe nie zostały w zasadzie zmienione. Europejskie normy, określające stopień zanieczyszczenia powietrza przez szkodliwe składniki wydalane ze spalinami, skłoniły konstruktorów do zmiany kształtu komory spalania w silnikach wszystkich odmian Fiatów 128.
W okolicy świecy zapłonowej zmieniono promień wklęsłości komory na bardziej łagodny, zmianę kształtu widzimy również z prawej strony rysunku. Komora ma teraz mniejszą objętość, zwiększył się więc stopień sprężania z 8,9 do 9,2. Przez zmniejszenie wgłębień w ukształtowaniu komory spalania jest ona teraz mniej skomplikowana, uzyskano korzystniejszy rozkład temperatur i lepsze zawirowanie mieszanki palnej paliwa z powietrzem, a tym samym dokładniejsze jej spalanie. Pomimo wzrostu stopnia sprężania, silnik może pracować na benzynie o tej samej liczbie oktanowej, co przed modernizacją komory spalania. Przy tym zmalało jeszcze zużycie paliwa. Ponieważ pojemność zbiornika paliwa w samochodzie jest duża, wynosi 50 l. Fiatem 128 3P można przejechać ok. 650 km bez potrzeby uzupełniania benzyny. Samochód ma dobrą dynamikę, prędkość 100 km/h wóz z silnikiem 1300 cm3 uzyskuje ze startu zatrzymanego w ciągu 12,3 s. Praca silnika na niskich obrotach jest cicha, natomiast przy wyższych obrotach - hałaśliwa. W czasie jazdy odczuwa się twarde zawieszenie kot samochodu, pomimo zastosowania elastycznego ogumienia marki Michelin. Słychać również hałaśliwą pracę zawieszenia. Komfort jazdy w Fiacie 128 3P nie jest wysoki; wynika to nie tylko z twardego zawieszenia, ale również z twardych siedzeń, szczególnie poduszki siedzenia tylnego. Z przodu znajdują się dwa indywidualne fotele, z tyłu jednolita kanapa. Wszystkie siedzenia są głębokie, szczególnie poduszki siedzeń. Kształt tylnej kanapy pozwala na wygodną jazdę tylko dwóch osób. Tapicerka siedzeń wykonana jest ze skaju i ma środkową warstwę z tkaniny. Poduszka siedzenia tylnego jest umieszczona bardzo nisko, po to, aby pasażerowie nie dotykali głową do dachu. Przebiegająca bardziej poziomo linia dachu w 128 3P niż w poprzednim modelu 128 Coupé sprawia, że pasażerowie siedzący z tyłu nie ryzykują uderzeniem głową w tylną szybę pojazdu. Przednie fotele mają regulację ustawienia wzdłuż nadwozia - fotel można przesuwać o skok 14 cm. Nie jest wygodne wchodzenie do samochodu dla zajęcia tylnych miejsc. Nadwozie ma po bokach pojedyncze drzwi. Aby dostać się na tylne siedzenie, należałoby odchylić przedni fotel, niestety w Fiacie 128 3P można tylko odchylać oparcie fotela. Ze względu na zastosowanie mechanizmu odchylania oparcia fotela, trudno było konstruktorom jednocześnie zastosować dobre urządzenie do regulacji kąta pochylenia jego oparcia. Wewnętrzna strona przegrody czołowej, czyli deska rozdzielcza, wyłożona jest czarną wykładziną. Pod dolną krawędzią szyby na całej szerokości wozu deska rozdzielcza ma wgłębienie służące za półkę do przewożenia drobnych przedmiotów. Trzeba jednak liczyć się z tym, że jeśli położymy tutaj przedmioty w jasnych kolorach, będą się one odbijały w pochylonej pod dużym katem szybie przedniej. Nie ma natomiast żadnych odbić w szybie od głęboko osadzonych wskaźników. Szybkościomierz i obrotomierz dodatkowo osłonięte są daszkiem. Dobrze jest rozwiązane przewietrzanie wnętrza pojazdu. Szyby w drzwiach są opuszczane mechanizmem korbkowym, szyby obok drzwi są uchylne, a poza tym w desce rozdzielczej i w drzwiach bocznych znajdują się otwory wentylacji bezprzeciągowej. Wnętrze pojazdu rozjaśnia tylko jedna lampka umieszczona w dolnej części deski rozdzielczej, co nie zapewnia dostatecznego oświetlenia. Dobre jest oświetlenie zewnętrzne: z przodu cztery lampy reflektorów, a z tyłu po 3 klosze lamp po każdej stronie. Zewnętrzne lampy to kierunkowskazy, środkowe - światła stop, a wewnętrzne - światła cofania. Te ostatnie rzeczywiście dobrze oświetlają drogę podczas manewrowania pojazdem w jeździe do tyłu. Pomimo dość grubych tylnych słupków dachu, widoczność kierowcy do tyłu jest dobra, ponieważ obniżono (w stosunku do poprzedniego modelu) krawędź dolną, tylnych bocznych okien. Seryjnie montowane jest lusterko wsteczne zewnętrzne, a szyba tylna jest elektrycznie ogrzewana, co zapobiega roszeniu się szyby lub jej zamarzaniu. Gorzej jest natomiast z widocznością do przodu. Kierowca siedzi nisko, a maska silnika jest długa i nie pochylona ku przodowi. Model Fiata 128 Coupé w wersji 3P był również przez krótki czas, od listopada 1975 r. montowany w niewielkiej liczbie egzemplarzy. przez żerańską fabrykę. Przed zakończeniem produkcji, co nastąpiło w 1979 r. samochód ten był wytwarzany pod nazwą Fiat 128 Sport.

Seat 128 Sport 3p / Seat 1200 Sport

Największą hiszpańską fabryką samochodów jest SEAT, czyli Sociedad Espaniola de Automóviles de Turismo. Fabryka zbudowana została w Barcelonie, na podstawie licencji zakupionej u włoskiego Fiata *. Podobnie jak jugosłowiańskiej Črveny Zastavie podstawowym modelem samochodu SEAT był początkowo mały Fiat 600. Obecnie fabryka nie produkuje tych pojazdów, zastąpiły je nowocześniejsze jak np. Fiat 127, Fiat 128 Sport 3p, Fiat 131, Fiat 132, a następnie Fiat Ritmo, Fiat Regata, Fiat Panda (Seat Ronda, Seat Malaga, Seat Marbella). Konstruktorzy z SEAT są jednak niespokojni i dążą do modernizacji licencyjnych wzorców. Zaczęło się od zmian niewielkich, choć oryginalnych. Powstawała np. Czterodrzwiowa wersja Fiata 600 z powiększonym rozstawem osi, czterodrzwiowa wersja Fiat 850 i czterodrzwiowa wersja Fiata 127. Fiat 128 Sport 3p, był również produkowany przez hiszpańskiego Seata, z tym że Seat 128 Sport 3p różnił się od licencyjnego wzoru pojemnością silnika. Seaty 128 miały silniki o pojemności 1197cm3, oraz 1430 cm3, rozwijające moc odpowiednio 67KM, oraz 77KM. W 1974 r. Hiszpanie zaprezentowali najbardziej zmodernizowanego Fiata, złożonego z modeli: 850, 127, 126. Była to już nie tyle modernizacja istniejącego włoskiego samochodu, ile nowa konstrukcja z wykorzystaniem elementów trzech wymienionych modeli. Pojazd nazwano SEAT 133, a Włosi zaakceptowali konstrukcję, a nawet na niektórych rynkach zbytu, np. W Anglii, użyczali jej swojego znaku Fiat z uzupełnieniem: "construzione SEAT' **. Innym przykładem samodzielności konstruktorów z Barcelony było wprowadzenie do produkcji w 1975 r. Seata 1200 Sport.


Przekrój przez samochód Seat 1200 Sport (powiększenie)

Był to samochód sportowy budowany na bazie Fiata 128 Sport 3p, który nigdy nie był wytwarzany przez Fiata. Seat 1200 Sport był napędzany tymi samymi silnikami co Seat 128 Sport 3p. Od 1977 r. były montowane z silnikami o pojemności 1438 cm3. W sumie Od 1975 r. do 1980 r. zostało wyprodukowanych łącznie 19332 sztuk Seata 1200, w tym 11619 z silnikiem 1,2 l. i 7713 z silnikiem 1,4 l. ***

*- Obecnie SEAT należy do grupy Volkswagen A.G.

** - Fragment artykułu Zdzisława Podbielskiego "Poznajemy samochody SEAT-133" z czasopisma Młody Technik nr. 5/1979

***- Dane ze strony www.wefer.com/seat/1200/1200.htm

 


GALERIA

Fiat 128 Sport 3P był przez krótki czas, od listopada 1975 r. montowany w niewielkiej liczbie egzemplarzy przez żerańską FSO.

Deska rozdzielcza Fiata 128 Sport 3p, była identyczna jak w Fiacie 128 Sport Coupé

Fiat 128 Berlinetta Sport, pod tą nazwą była wytważana ostatnia seria do 1979 r. Wyróżniekem wersji były czarne pasy na bokach nadwozia i malowanie elementów chromowanych na czarno.

Seat 128 Sport 3p, był produkowany z silnikami ovh z Fiata 124 o pojemności 1197cm3, oraz 1430cm3.

Tylny emblemat Seata 128 Sport 3p

Emblemat znajdujący sę na masce Seata 128 Sport 3p, oraz 1200 Sport

Tylny emblemat Seata 128 Sport 3p

Seat 1200 Sport z 1982 r Płyta podłogowa auta bazowała na 128 Coupe - jaka miała identyczne wymiary co w Fiata 127.

Deska rozdzielcza Seata 1200 Sport, była podobna do wystroju deski w Fiacie 128 Sport Coupé

Wskazniki Seata 1200 Sport pochodziły z Fiata 128 Rally.

 
         
^ NA GÓRĘ