|
Fiat
128 Sport 3p W sierpniu 1975 r.
wprowadzono do produkcji samochód nazwany
Fiat 128 3P. Zastąpił on dotychczasowy
model 128 Coupé. Nie jest to zupełnie nowy
samochód, lecz zmodernizowana wersja
poprzedniej. 3P-to "tre porte", co
oznacza po włosku 3-drzwiowy. Panująca
wtedy moda na uniwersalne nadwozia, nawet
typu
sportowego-coupé spowodowała, że wiele
firm, a wśród nich Ford w modelu Capri
II i SAAB w modelu 99 Coupé,
wprowadziło uniwersalne nadwozia.
Uniwersalność tych nadwozi polega na tym,
że w tylnej ścianie nadwozia silnie
pochylonej do przodu, wycina się duże
drzwi, otwierane wraz z oknem. Problem jest
bardziej złożony niż to wynikałoby z
krótkiego stwierdzenia wycina się
drzwi". Po takim wycięciu tylna partia
nadwozia straciłaby sztywność, dlatego
wprowadza się do niej istotne zmiany
konstrukcyjne (przede wszystkim wzmacnia się
ją), choć na zewnątrz zmiany te nie zawsze
są widoczne. Tylne drzwi Fiata 128"3P
unoszone są do góry i ustalane w
położeniu uniesionym przez podporę
teleskopowa. Bagaże wkładane tylnymi
drzwiami mogą mieć nawet duże rozmiary.
Dużych rozmiarów jest także pomieszczenie
bagażowe o wysokości 830 mm, szerokości
1230 mm (odległość pomiędzy wnękami
kół-905 mm) i długości 750 mm. Ostatni
wymiar ulega zdecydowanemu zwiększeniu, do
1300 mm, po złożeniu tylnego siedzenia.
Składa się je tak samo, jak w samochodach
typu kombi, z tym jednak, że Fiat 128 3P ma
górną półkę zasłaniającą przestrzeń
bagażową umieszczoną na wysokości dolnej
krawędzi okien; półkę tę można zresztą
wyjmować. Oprócz tylnych drzwi i dużego
tylnego okna, model 128 3P różni się od
modelu 128 Coupé wykrojem bocznego okna tuż
za drzwiami. Dolna krawędź tego okna w
dawnym modelu wznosiła się do góry, teraz
przebiega poziomo. Okno jest większe i
lepsza jest widoczność kierowcy do tyłu. W
sumie powierzchnia szyb wzrosła w nowym
samochodzie o 10%. Różnice są również w
kształcie kraty wylotu powietrza i
zderzaków. Podwozie nowszego pojazdu jest to
samo, co było w 128 Coupé. Ten sam jest
rozstaw kół i rozstaw osi.. Jedynie
długość całkowita samochodu wzrosła o 2
cm-zwiększył się głównie zwis przedni,
czyli odległość od zderzaka przedniego do
osi przednich kół. Jak w przypadku
samochodu 128 Coupé, klient ma do wyboru
pojazd z silnikiem 1100 lub 1300 cm3. Obie
jednostki napędowe nie zostały w zasadzie
zmienione. Europejskie normy, określające
stopień zanieczyszczenia powietrza przez
szkodliwe składniki wydalane ze spalinami,
skłoniły konstruktorów do zmiany kształtu
komory spalania w silnikach wszystkich odmian
Fiatów 128.
W okolicy świecy zapłonowej zmieniono
promień wklęsłości komory na bardziej
łagodny, zmianę kształtu widzimy również
z prawej strony rysunku. Komora ma teraz
mniejszą objętość, zwiększył się więc
stopień sprężania z 8,9 do 9,2. Przez
zmniejszenie wgłębień w ukształtowaniu
komory spalania jest ona teraz mniej
skomplikowana, uzyskano korzystniejszy
rozkład temperatur i lepsze zawirowanie
mieszanki palnej paliwa z powietrzem, a tym
samym dokładniejsze jej spalanie. Pomimo
wzrostu stopnia sprężania, silnik może
pracować na benzynie o tej samej liczbie
oktanowej, co przed modernizacją komory
spalania. Przy tym zmalało jeszcze zużycie
paliwa. Ponieważ pojemność zbiornika
paliwa w samochodzie jest duża, wynosi 50 l.
Fiatem 128 3P można przejechać ok. 650 km
bez potrzeby uzupełniania benzyny. Samochód
ma dobrą dynamikę, prędkość 100 km/h
wóz z silnikiem 1300 cm3 uzyskuje ze startu
zatrzymanego w ciągu 12,3 s. Praca
silnika na niskich obrotach jest cicha,
natomiast przy wyższych obrotach -
hałaśliwa. W czasie jazdy odczuwa się
twarde zawieszenie kot samochodu, pomimo
zastosowania elastycznego ogumienia marki
Michelin. Słychać również hałaśliwą
pracę zawieszenia. Komfort jazdy w Fiacie
128 3P nie jest wysoki; wynika to nie tylko z
twardego zawieszenia, ale również z
twardych siedzeń, szczególnie poduszki
siedzenia tylnego. Z przodu znajdują się
dwa indywidualne fotele, z tyłu jednolita
kanapa. Wszystkie siedzenia są głębokie,
szczególnie poduszki siedzeń. Kształt
tylnej kanapy pozwala na wygodną jazdę
tylko dwóch osób. Tapicerka siedzeń
wykonana jest ze skaju i ma środkową
warstwę z tkaniny. Poduszka siedzenia
tylnego jest umieszczona bardzo nisko, po to,
aby pasażerowie nie dotykali głową do
dachu. Przebiegająca bardziej poziomo linia
dachu w 128 3P niż w poprzednim modelu 128
Coupé sprawia, że pasażerowie siedzący z
tyłu nie ryzykują uderzeniem głową w
tylną szybę pojazdu. Przednie fotele mają
regulację ustawienia wzdłuż nadwozia -
fotel można przesuwać o skok 14 cm. Nie
jest wygodne wchodzenie do samochodu dla
zajęcia tylnych miejsc. Nadwozie ma po
bokach pojedyncze drzwi. Aby dostać się na
tylne siedzenie, należałoby odchylić
przedni fotel, niestety w Fiacie 128 3P
można tylko odchylać oparcie fotela. Ze
względu na zastosowanie mechanizmu
odchylania oparcia fotela, trudno było
konstruktorom jednocześnie zastosować dobre
urządzenie do regulacji kąta pochylenia
jego oparcia. Wewnętrzna strona przegrody
czołowej, czyli deska rozdzielcza,
wyłożona jest czarną wykładziną. Pod
dolną krawędzią szyby na całej
szerokości wozu deska rozdzielcza ma
wgłębienie służące za półkę do
przewożenia drobnych przedmiotów. Trzeba
jednak liczyć się z tym, że jeśli
położymy tutaj przedmioty w jasnych
kolorach, będą się one odbijały w
pochylonej pod dużym katem szybie przedniej.
Nie ma natomiast żadnych odbić w szybie od
głęboko osadzonych wskaźników.
Szybkościomierz i obrotomierz dodatkowo
osłonięte są daszkiem. Dobrze jest
rozwiązane przewietrzanie wnętrza pojazdu.
Szyby w drzwiach są opuszczane mechanizmem
korbkowym, szyby obok drzwi są uchylne, a
poza tym w desce rozdzielczej i w drzwiach
bocznych znajdują się otwory wentylacji
bezprzeciągowej. Wnętrze pojazdu rozjaśnia
tylko jedna lampka umieszczona w dolnej
części deski rozdzielczej, co nie zapewnia
dostatecznego oświetlenia. Dobre jest
oświetlenie zewnętrzne: z przodu cztery
lampy reflektorów, a z tyłu po 3 klosze
lamp po każdej stronie. Zewnętrzne lampy to
kierunkowskazy, środkowe - światła stop, a
wewnętrzne - światła cofania. Te ostatnie
rzeczywiście dobrze oświetlają drogę
podczas manewrowania pojazdem w jeździe do
tyłu. Pomimo dość grubych tylnych
słupków dachu, widoczność kierowcy do
tyłu jest dobra, ponieważ obniżono (w
stosunku do poprzedniego modelu) krawędź
dolną, tylnych bocznych okien. Seryjnie
montowane jest lusterko wsteczne zewnętrzne,
a szyba tylna jest elektrycznie ogrzewana, co
zapobiega roszeniu się szyby lub jej
zamarzaniu. Gorzej jest natomiast z
widocznością do przodu. Kierowca siedzi
nisko, a maska silnika jest długa i nie
pochylona ku przodowi. Model Fiata 128
Coupé w wersji 3P był również przez
krótki czas, od listopada 1975 r. montowany
w niewielkiej liczbie egzemplarzy. przez
żerańską fabrykę. Przed zakończeniem
produkcji, co nastąpiło w 1979 r. samochód
ten był wytwarzany pod nazwą Fiat 128
Sport.
Seat 128 Sport 3p
/ Seat 1200 Sport
Największą
hiszpańską fabryką samochodów jest SEAT,
czyli Sociedad Espaniola de Automóviles
de Turismo. Fabryka zbudowana została w
Barcelonie, na podstawie licencji
zakupionej u włoskiego Fiata *. Podobnie jak
jugosłowiańskiej Črveny Zastavie
podstawowym modelem samochodu SEAT był
początkowo mały Fiat 600. Obecnie fabryka
nie produkuje tych pojazdów, zastąpiły je
nowocześniejsze jak np. Fiat 127, Fiat 128
Sport 3p, Fiat 131, Fiat 132, a następnie
Fiat Ritmo, Fiat Regata, Fiat Panda (Seat
Ronda, Seat Malaga, Seat Marbella).
Konstruktorzy z SEAT są jednak niespokojni i
dążą do modernizacji licencyjnych
wzorców. Zaczęło się od zmian
niewielkich, choć oryginalnych. Powstawała
np. Czterodrzwiowa wersja Fiata 600 z
powiększonym rozstawem osi, czterodrzwiowa
wersja Fiat 850 i czterodrzwiowa wersja Fiata
127. Fiat 128 Sport 3p, był również
produkowany przez hiszpańskiego Seata, z tym
że Seat 128 Sport 3p różnił się od
licencyjnego wzoru pojemnością silnika.
Seaty 128 miały silniki o pojemności
1197cm3, oraz 1430 cm3, rozwijające moc
odpowiednio 67KM, oraz 77KM. W 1974 r.
Hiszpanie zaprezentowali najbardziej
zmodernizowanego Fiata, złożonego z modeli:
850, 127, 126. Była to już nie tyle
modernizacja istniejącego włoskiego
samochodu, ile nowa konstrukcja z
wykorzystaniem elementów trzech wymienionych
modeli. Pojazd nazwano SEAT 133, a Włosi
zaakceptowali konstrukcję, a nawet na
niektórych rynkach zbytu, np. W Anglii,
użyczali jej swojego znaku Fiat z
uzupełnieniem: "construzione SEAT' **.
Innym przykładem samodzielności
konstruktorów z Barcelony było wprowadzenie
do produkcji w 1975 r. Seata 1200 Sport.
Przekrój przez samochód Seat 1200
Sport (powiększenie) |
Był to samochód
sportowy budowany na bazie Fiata 128 Sport
3p, który nigdy nie był wytwarzany przez
Fiata. Seat 1200 Sport był napędzany tymi
samymi silnikami co Seat 128 Sport 3p. Od
1977 r. były montowane z silnikami o
pojemności 1438 cm3. W sumie Od 1975 r. do
1980 r. zostało wyprodukowanych łącznie
19332 sztuk Seata 1200, w tym 11619 z
silnikiem 1,2 l. i 7713 z silnikiem 1,4 l.
***
*- Obecnie SEAT
należy do grupy Volkswagen A.G.
** - Fragment
artykułu Zdzisława Podbielskiego "Poznajemy
samochody SEAT-133" z czasopisma Młody
Technik nr. 5/1979
***- Dane ze strony
www.wefer.com/seat/1200/1200.htm
|
|
GALERIA
|
Fiat 128
Sport 3P był przez krótki czas, od
listopada 1975 r. montowany w niewielkiej
liczbie egzemplarzy przez żerańską FSO.
Deska
rozdzielcza Fiata 128 Sport 3p, była
identyczna jak w Fiacie 128 Sport Coupé
Fiat 128
Berlinetta Sport, pod tą nazwą była
wytważana ostatnia seria do 1979 r.
Wyróżniekem wersji były czarne pasy na
bokach nadwozia i malowanie elementów
chromowanych na czarno.
Seat 128
Sport 3p, był produkowany z silnikami ovh z
Fiata 124 o pojemności 1197cm3, oraz
1430cm3.
Tylny
emblemat Seata 128 Sport 3p
Emblemat
znajdujący sę na masce Seata 128 Sport 3p,
oraz 1200 Sport
Tylny
emblemat Seata 128 Sport 3p
Seat 1200
Sport z 1982 r Płyta podłogowa auta
bazowała na 128 Coupe - jaka miała
identyczne wymiary co w Fiata 127.
Deska
rozdzielcza Seata 1200 Sport, była podobna
do wystroju deski w Fiacie 128 Sport Coupé
Wskazniki
Seata 1200 Sport pochodziły z Fiata 128
Rally.
|
|