INDEX
AKTUALIZACJA
Wyczynowe 128
Dane techniczne
Modele
Fiat 128 na rajdach
Fiat 128 w USA
Artykuły o 128 w R&T
Klub 128 w Niemczech
Klub Zastava w Polsce
Moretti 128 (Fiat 128)
Model 3D Fiat 128
Fiat Ritmo
Moje samochody
HISTORIA
         
 

Fiat 128 Sport Coupé

Sukcesy rynkowe angielsko-niemieckiego Forda Capri wytwarzanego od 1969 r. wpłynęły na pewno na decyzję podjęcia przez FIATA produkcji sportowej odmiany Coupé modelu 128. Fiata 128 Coupé pokazano po raz pierwszy w listopadowym salonie samochodowym w Turynie, w 1971 r. Fiatowskie Coupé podobne było w sylwetce nadwozia do Forda Capri z tym, że przód i tył nadwozia Fiata są nowocześniejsze-zamknięte pionowymi płaszczyznami. Konstrukcja Fiata 128 Coupé oparta została na konstrukcji "najlepszego wozu roku 1969" - Fiata 128. Układ wszystkich zespołów podwozia w obydwu samochodach jest ten sam. Rzuca się tylko w oczy wyprowadzenie z kolektora wylotowego dwóch odcinków rur wylotowych, które zaraz za drążkami kierowniczymi łączą się w jedną rurę wylotową, z 2 tłumikami, jak w modelu podstawowym - 128. Kształt zbiornika paliwa w dwóch pojazdach jest jednakowy, lecz zbiornik Coupé ma większą o 12 l pojemność i mieści 50l. paliwa.

Przekrój przez samochód Fiat 128 Coupé (powiększenie)

Pomimo identycznego układu zespołów podwozia, rozstaw osi modelu Coupé jest mniejszy o 22,5 cm niż u Fiata 128 - wynosi 222,5 cm. Silnik Fiata 128 Coupé 1300 pochodzi z wcześniej pokazanego (marzec 1971 r.-Genewa) Fiata 128 Rally, ma jednak od niego większą moc o 5,8 kW (8 KM). Większą moc silnika samochodu Coupé uzyskano przez zwiększenie obrotów o 200 na min; zastosowano ponadto 2-gardzielowy gaźnik i lepsze odprowadzenie spalin przez dwa odcinki rury wylotowej. Poza tym silnik, z wyjątkiem oczywiście pojemności skokowej i mocy, nie różni się od zastosowanego w podstawowym modelu 128. Jest to jednostka napędowa zblokowana razem ze skrzynią biegów i przekładnią główną. Silnik pochylony jest pod kątem 20° ku przodowi pojazdu, ma górny wałek rozrządu napędzany paskiem zębatym, wał korbowy podparty na 5 łożyskach. Skrzynia biegów i przekładnia główna nie uległy również zmianie, są te same (przełożenia też), co w Fiacie 128. Jak przystało na wóz sportowy,
Fiat 128 Coupé ma dobre osiągi, rozpędza się od O...100 km/h w 12,2 s i jest stateczny w ruchu. Skuteczny jest układ hamulcowy ze wspomaganiem (servo); z prędkości 80 km/h Coupé zatrzymuje się na drodze o dł. 34,2 m. Pełne wykorzystywanie wysokiej dynamiki w wozie z przednim napędem powoduje przyspieszone zużycie ogumienia. Przednie ogumienie w porównaniu z tylnym ma krótszą żywotność przy takim sposobie jazdy aż o ok. 2/3 przebiegu. Fiat 128 Coupé ma nadwozie o "agresywnej formie" z detalami podkreślającymi sportowy charakter samochodu. Tarcze kół bez kołpaków mają ozdobny, sportowy kształt, cztery okrągłe reflektory osadzone są na czarnym tle atrapy. Zderzaki, przedni i tylny, umieszczone są wysoko, mają jednak kły z wkładkami gumowymi opuszczone w dół, aby zderzak spełniał wymagania przepisów. Widoczność z miejsca kierowcy nie jest dobra. Szyby przednia i tylna pochylone są pod dużymi kątami, a linia okien bocznych biegnie wysoko w stosunku do niskiego siedzenia. Szerokie tylne słupki dachu, w których znajdują się otwory do przewietrzania wnętrza, utrudniają widoczność tylnej części pojazdu, potrzebną np. do parkowania wozu tyłem. W sierpniu 1975 r. wprowadzono do produkcji samochód nazwany Fiat 128 3P, który zastąpił dotychczasowy model Fiata 128 Coupé.

 


GALERIA

Fiata 128 Sport Coupé 1300 SL w bogatszej wersji miał dużo chromowanych elementów ozdobnych

Wskażniki Fiata 128 Sport Coupé 1300 SL (bogatsza wersja). W tej wersji 128 Sport Coupé posiadał obrotomierz obok prędkościomierza. Pod deską znajdowały się natomiast wskażniki: temperatury cieczy chłodzącej (po lewej), oraz wskażnik poziomu paliwa (po prawej)

Deska rozdzielcza Fiata 128 Sport Coupé była identyczna jak w Fiacie 128 Sport 3p

Uboższa wersja Fiata 128 Sport Coupé 1100 S, nie posiadała chromowanych elementów ozdobnych, zamiast podwójnych okrągłych reflektorów, były wyposażone w pojedyncze prostokątne. Ponadto wersje 1100 S nie posiadała sportowych obręczy kół, tylko standartowe obręcze z chromowanymi kołpkami.

Fiat 128 Sport Coupé 1100 S nie posiadał obrotomierza.
W miejsce obrotomierza były umieszczone wszystkie kontrolki tak jak w standartowym Fiacie 128

Fiat 128 Sport Coupé 1300 SL wersja sprzedawana na rynku amerykańskim. Na zdjęciu wersja przystosowana do przepisów obowiązujących w USA, z oświetleniem na bocznych błotnikach i pod zderzakiem

 
         
^ NA GÓRĘ