|
Fiat
128 Sport Coupé
Sukcesy
rynkowe angielsko-niemieckiego Forda
Capri wytwarzanego od 1969 r.
wpłynęły na pewno na decyzję
podjęcia przez FIATA produkcji
sportowej odmiany Coupé modelu 128.
Fiata 128 Coupé pokazano po raz
pierwszy w listopadowym salonie
samochodowym w Turynie, w 1971 r.
Fiatowskie Coupé podobne było w
sylwetce nadwozia do Forda Capri z
tym, że przód i tył nadwozia Fiata
są nowocześniejsze-zamknięte
pionowymi płaszczyznami. Konstrukcja
Fiata 128 Coupé oparta została na
konstrukcji "najlepszego wozu
roku 1969" - Fiata 128.
Układ wszystkich zespołów podwozia
w obydwu samochodach jest ten sam.
Rzuca się tylko w oczy wyprowadzenie
z kolektora wylotowego dwóch
odcinków rur wylotowych, które
zaraz za drążkami kierowniczymi
łączą się w jedną rurę
wylotową, z 2 tłumikami, jak w
modelu podstawowym - 128. Kształt
zbiornika paliwa w dwóch pojazdach
jest jednakowy, lecz zbiornik Coupé
ma większą o 12 l pojemność i
mieści 50l. paliwa.
Przekrój
przez samochód Fiat 128
Coupé (powiększenie)
|
Pomimo
identycznego układu zespołów
podwozia, rozstaw osi modelu Coupé
jest mniejszy o 22,5 cm niż u Fiata
128 - wynosi 222,5 cm. Silnik
Fiata 128 Coupé 1300 pochodzi z
wcześniej pokazanego (marzec 1971
r.-Genewa) Fiata 128 Rally, ma jednak
od niego większą moc o 5,8 kW (8
KM). Większą moc silnika
samochodu Coupé uzyskano przez
zwiększenie obrotów o 200 na min;
zastosowano ponadto 2-gardzielowy
gaźnik i lepsze odprowadzenie spalin
przez dwa odcinki rury wylotowej.
Poza tym silnik, z wyjątkiem
oczywiście pojemności skokowej i
mocy, nie różni się od
zastosowanego w podstawowym modelu
128. Jest to jednostka napędowa
zblokowana razem ze skrzynią biegów
i przekładnią główną. Silnik
pochylony jest pod kątem 20° ku
przodowi pojazdu, ma górny wałek
rozrządu napędzany paskiem
zębatym, wał korbowy podparty na 5
łożyskach. Skrzynia biegów i
przekładnia główna nie uległy
również zmianie, są te same
(przełożenia też), co w Fiacie
128. Jak przystało na wóz sportowy,
Fiat 128 Coupé ma dobre osiągi,
rozpędza się od O...100 km/h w 12,2
s i jest stateczny w ruchu.
Skuteczny jest układ hamulcowy ze
wspomaganiem (servo); z prędkości
80 km/h Coupé zatrzymuje się na
drodze o dł. 34,2 m. Pełne
wykorzystywanie wysokiej dynamiki w
wozie z przednim napędem powoduje
przyspieszone zużycie ogumienia.
Przednie ogumienie w porównaniu z
tylnym ma krótszą żywotność przy
takim sposobie jazdy aż o ok. 2/3
przebiegu. Fiat 128 Coupé ma
nadwozie o "agresywnej
formie" z detalami
podkreślającymi sportowy charakter
samochodu. Tarcze kół bez
kołpaków mają ozdobny, sportowy
kształt, cztery okrągłe reflektory
osadzone są na czarnym tle atrapy.
Zderzaki, przedni i tylny,
umieszczone są wysoko, mają jednak
kły z wkładkami gumowymi opuszczone
w dół, aby zderzak spełniał
wymagania przepisów. Widoczność z
miejsca kierowcy nie jest dobra.
Szyby przednia i tylna pochylone są
pod dużymi kątami, a linia okien
bocznych biegnie wysoko w stosunku do
niskiego siedzenia. Szerokie tylne
słupki dachu, w których znajdują
się otwory do przewietrzania
wnętrza, utrudniają widoczność
tylnej części pojazdu, potrzebną
np. do parkowania wozu tyłem. W
sierpniu 1975 r. wprowadzono do
produkcji samochód nazwany Fiat 128
3P, który zastąpił dotychczasowy
model Fiata 128 Coupé.
|
|
GALERIA
|
Fiata
128 Sport Coupé 1300 SL w bogatszej
wersji miał dużo chromowanych
elementów ozdobnych
Wskażniki
Fiata 128 Sport Coupé 1300 SL
(bogatsza wersja). W tej wersji 128
Sport Coupé posiadał obrotomierz
obok prędkościomierza. Pod deską
znajdowały się natomiast
wskażniki: temperatury cieczy
chłodzącej (po lewej), oraz
wskażnik poziomu paliwa (po prawej)
Deska
rozdzielcza Fiata 128 Sport Coupé
była identyczna jak w Fiacie 128
Sport 3p
Uboższa
wersja Fiata 128 Sport Coupé 1100 S,
nie posiadała chromowanych
elementów ozdobnych, zamiast
podwójnych okrągłych reflektorów,
były wyposażone w pojedyncze
prostokątne. Ponadto wersje 1100 S
nie posiadała sportowych obręczy
kół, tylko standartowe obręcze z
chromowanymi kołpkami.
Fiat
128 Sport Coupé 1100 S nie posiadał
obrotomierza.
W miejsce obrotomierza były
umieszczone wszystkie kontrolki tak
jak w standartowym Fiacie 128
Fiat
128 Sport Coupé 1300 SL wersja
sprzedawana na rynku amerykańskim.
Na zdjęciu wersja przystosowana do
przepisów obowiązujących w USA, z
oświetleniem na bocznych błotnikach
i pod zderzakiem
|
|